En banner för mycket

Publicerad 2003-05-17

Som vanligt, då Expo skriver en text på hemsidan, utbryter koleriska stampanden i den sverigedemokratiska bunkern på Södermalm i Stockholm.

I fredags noterade Expos redaktionssekreterare Richard Slätt att ett antal företag annonserade med banners på SD-Kurirens hemsida. Det var i tur och ordning Nationalencyklopedin, Campuz Mobile och Resfeber.se – tre stora företag med gott rykte som såg tämligen malplacerade ut på en rasistisk propagandasida tillsammans med bilder av Jean-Marie Le Pen och Sten Andersson.

ATT FÖRETAG ANNONSERAR i SD-Kuriren är naturligtvis inte olagligt. Det är heller inte olagligt eller ens oetiskt om företag tar ideologisk ställning och gör politisk propaganda. Däremot var det ganska troligt att de aktuella företagen inte hade en aning om att de utnyttjades i propagandasyfte av Sverigedemokraterna.

Om det hade varit annorlunda – om ett antal stora och kända företag medvetet placerat sin reklam hos en högerextrem sekt vars ledande politiker utmärker sig för att hoppa av till Nationaldemokraterna och andra obskyra grupper, så hade det naturligtvis varit en nyhet av sensationella mått. Nyhetsbedömningen på Expos redaktion var följaktligen att undersöka om denna företagsreklam skulle tolkas som en politisk markering eller, vilket var mera troligt, att SD bakvägen försökte bli respektabelt med lånta fjädrar. Vilket inte på långa vägar är en lika stor nyhet.

Expos redaktionssekreterare ringde frågade vd:n för Resfeber, Didrik von Seth, som blev chockerad. Han hade naturligtvis inte en aning om att hans företag utnyttjades i politiskt reklamsyfte av SD.

Resfeber har ingen som helst lust att bli förknippat med politisk propaganda och om de skulle ta politisk ställning så vore Sverigedemokraterna det absolut sista alternativet på listan, ungefär i jämnhöjd med Nationalsocialistisk Front och Usama bin Laden. För von Seth var det fullständigt oacceptabelt.

SAMMA REAKTION fick Expo från Nationalencyklopedins chefredaktör Arne Ekman, som frankt förklarade att företaget var kränkt av att befinna sig i detta sammanhang. Upprördheten var stor.

– Vi anser att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti, dundrade Ekman. Vi tar helt avstånd från Sverigedemokraterna och i klartext så är detta för jävligt.

Hos det tredje företaget, Campuz Mobile, satt vd:n i sammanträde under eftermiddagen och Richard Slätt hann inte få in någon kommentar innan han publicerade texten. Campuz pressekreterare hörde dock av sig relativt omgående och uttryckte sig i likartade termer som NE och Resfeber.

Därmed var dagens journalistiska övning i praktiken avslutad. Tre av tre möjliga företag hade inte en aning om de utnyttjades för att ge Sverigedemokraterna legitimitet och inget av företagen hade det minsta till övers för SD eller ville synas i sammanhanget. SD hade följaktligen gjort som vanligt och försökt skaffa sig lite legitimitet på andras bekostnad. För Richard Slätt återstod bara att skriva sin text och lägga ut på hemsidan.

DET VAR UNGEFÄR vid den tidpunkten som journalistiken blev omkullsprungen av händelseutvecklingen. Medan Richard Slätt fortfarande sökte kommentarer försvann de tre företagens banners rekordsnabbt från SD:s hemsida.

Det tog ungefär fem minuter för företagen att rasande ringa till Internetföretaget Tradedoubler som förmedlar reklamen och kräva att deras banner skulle bort från SD:s hemsida. Då Tradedoubler upptäckte att de hade placerat reklam för seriösa företags på en obskyr högerextrem sajt tog det sekunder att trycka på stoppknappen.

För att fylla tomrummet efter den försvunna reklamen satte SD ut en banner för "Everts hemservice" och ett 042-nummer, vilket inte alls såg lika imponerande ut som Nationalencyklopedin. På Expo gnuggade vi ögonen.

Medan Richard Slätt jagade en sista kommentarer från Tradedoubler hann SD-Kuriren lägga ut ett rasande angrepp på Expo – vars text vid det laget ännu inte ens var publicerad.

Då Richard Slätt i god journalistisk ordning slutligen lyfte luren och ringde till SD-Kurirens ansvarige utgivare Björn Söder för en kommentar så slängde Söder i vanlig ordning på luren. (Det är så att säga SD:s normala attityd till kritiska journalister.)

I VANLIG ORDNING var det också fascinerande att få ta del av SD:s verklighetsbeskrivning. Björn Söder menar att de tre företagen godkänt annonseringen vilket implicit betyder att han påstår att deras direktörer med andra ord ljuger då de tar avstånd från rasistiska partier. På sin hemsida skriver Björn Söder:

"Men efter att Richard Slätt från Expo ringt runt och utövat påtryckningar mot företagen har de helt plötsligt ändrat sig och drar tillbaka sitt godkännande."

I texten kallas Expo rutinmässigt för "vänsterextrem lobbygrupp", men Björn Söder hittar också på en alldeles egen konspirativ förklaring till varför tre stora företag inte vill synas tillsammans med Sverigedemokraterna:

"En så kallad journalist från Expo hade då ringt runt till företagets kunder och ställt frågan hur dessa kan köpa varor och tjänster av ett företag som annonserar på SD-Kurirens hemsida."

På förekommen anledning meddelar Richard Slätt att han har ingen aning om vem som är kund hos något av de tre företagen. Om någon skulle undra över Björn Söders trovärdighetsfaktor, vill säga.

Genom andra propagandakanaler, däribland chattkanalen Exilen där hönshjärnefaktorn stundom är utomordentligt hög, fortsätter SD:are att ondgöra sig över Expo. Nu kommer nya konspirativa vinklingar. En SD-skribent sätter rubriken "Expo förespråkar diktatur" medan en annan påstår att det handlar om "maffiametoder". Och så vidare.

ALLT DETTA VORE möjligen roande om det inte vore för en sak. Ett av de få kända dokumenterade fallen av försök att utöva påtryckningar mot företags Internetannonsering skedde i februari 2001. Det var inte Expo som låg bakom dessa "maffiametoder" – det var Björn Söder. Snacka om att kasta sten i glashus.

I januari 2001 lanserade Expo sin dåvarande hemsida. Precis som SD-Kuriren anlitade Expo ett förmedlingsföretag på Internet och i vårt fall valde företaget SmartaHem.com att lägga sin banner hos Expo. Smarta Hem var en Internetbaserad tidskrift för små teknologiföretag i hem- och fastighetsbranschen.

Det dröjde inte länge innan Björn Söder (som tar avstånd från "maffiametoder") hade lyft luren och försökt utöva påtryckningar mot en överraskad redaktör på Smarta Hem. Hon upplevde samtalet som "obehagligt". Eftersom Björn Söder i vanlig ordning beskrev Expo som ett mellanting mellan Hannibal Lechter och AFA så utbröt en viss oro på Smarta Hem.

UNDER DE KOMMANDE dygnen blev Smarta Hem föremål för en SD-organiserad mailkampanj. Företaget fick ta emot en mängd stolliga mail som protesterade mot att Smarta Hem stödde en "kommunistisk terrororganisation".

Så här skrev Björn Söder 010212 klockan 21:01:

"Stödjer SmartaHem vänstertidningen eXpo? Ni gör ju reklam på deras hemsida. eXpo har välkända och dokumenterade kontakter med den yttersta våldsamma utomparlamentariska vänstern, dvs grupper som AFA som ligger bakom misshandel, hot, skadegörelser mm mot oliktänkande! Det är skrämmande att ni utan vidare stödjer sådana här grupperingar!"

Ord och inga visor. Här är några citat ur den mailskörd som följde:

"När jag en satt en dag på jobbet ...så tipsade mig en arbetskamrat om att smartahem.com hade reklambanners på vänsterpopulistsidan ExPo. Detta är beklagligt eftersom detta "gäng" är minst lika onda som nynazister osv."

"Smartahem.com nu visat sin politiska ställning. Därmed kommer jag avbryta alla mina kontakter med smartahem.com. Det har alla jag känner också gjort."

"Jag är absolut ingen Sverigedemokrat eller på något sätt politiskt aktiv. Däremot skall jag bygga om mitt hem smart hade jag tänkt. Men efter att ha klickat på Expo på "Smarta Hem" och sedan läst runt lite på webben inser jag att Expo är oerhört odemokratiska och ligger så långt ut på extremvänstern man kan hämta sig."

"Under alla omständigheter var detta mitt första och sista besök på Smarta Hem."

"Besökte er webbsida och såg att ni gör reklam för det antidemokratiska Expo. Blev mycket illa berörd. Varför inte göra reklam för KPMLr, Militanta Veganer eller Nasister? Vad har Expo med Smarta Hem att göra? Jag vänder i dörren."

"Jag ser att ni annonserar hos www.expo.se. Detta har fått mig att besluta att inte ha några kommande affärer med er. Likaså skall jag arbeta för att försöka påverka folk som har funderingar på att anlita er icke skall göra detta."

Och så vidare.

DET HADE FÖRSTÅS kunnat gå riktigt illa om inte Smarta Hem hade haft en klok redaktör och en förståndig vd. Representanter för företaget tog bekymrat kontakt med Expo. Det tog dem ungefär fem minuter och en kopp kaffe att inse att Expo inte var en terrorgrupp.

Många företag skulle säkert ha vikt sig under en sådan anstormning men Smarta hem var tuffare än så. Björn Söders kampanj mot företagsamheten på Internet kom av sig.

Och på Smarta Hem började de bolla med idéer; en av dem var ett förslag att några sajter skulle gå ihop och gemensamt ta ställning mot rasism och extremhögerns framfart. Tyvärr stannade projektet som så mycket annat på idéstadiet – och något år senare gick Smarta Hem i konkurs.

Undrar just om det var Björn Söders förtjänst.
Stieg Larsson

Verktyg:

Tidskriften Expo

2017/3 Kampen om rampljuset

2017/3 Kampen om rampljuset

Annons: Till levandehistoria.se
Annons: till Byggnads
Annons: till SKMA