Richard Jomshof, chefredaktör för SD-kuriren.
© Ingmar Johanson/Sydöstran

Företag rasar mot Sverigedemokraterna

Publicerad 2003-05-16

(16/5 2003) Sverigedemokraterna försöker utnyttja reklambanners från välkända företag för att skaffa legitimitet på Internet. Partiets nyhetssida, SD-Kuriren, lever inte upp till de avtal som de ingått med Tradedoubler som förmedlar reklambanners när de anmält sig till tjänsten.

Den slutsatsen drar Jacob de Geer, nordisk chef på Tradedoubler, efter att ha upptäckt att SD lagt upp banners från välkända företag på sin hemsida.

- Det här strider mot det avtal vi tecknar med våra annonsplatser, säger Jacob de Geer till Expo.

De banners som förekommer på SD-Kurirens hemsida är bland annat Nationalencyklopedin, Campus Mobile och resfeber.se. De har vänt sig till Tradedoubler, som förmedlar kontakter mellan hemsidor och företag som vill lägga upp reklambanners på välbesökta hemsidor.

En sådan banner ligger oftast överst på sidan som länk till annonsörens hemsida. På detta sätt kan företag få fler besök till sin egen hemsida genom att betala för annonsplats på en annan sida. Grundtanken med Tradedoubler är att skapa en mötesplats för företag som vill köpa annonsplats på andra hemsidor.

Idag hade tre stora välkända företag banners på SD-Kurirens hemsida. Jacob de Geer på Tradedoubler tror inte att företagen vill synas på SD-kurirens hemsida.

- Företagen behöver inte godkänna hemsidan direkt utan det finns en diskrepans mellan det att grafiken läggs upp på hemsidan tills det att företaget godkänner den, säger Jacob de Geer.

De tre företag som än så länge figurerat på SD:s hemsida är Campus Mobile, Nationalencyklopedin och resfeber.se. På Resfeber blir den skandinaviske vd:n Didrik von Seth mycket irriterad över Sverigedemokraternas tilltag.

- Det här är helt oacceptabelt! Jag är personligen chockad över att de försöker legitimera sin verksamhet med hjälp av vårat goda namn som företag, säger Didrik von Seth till Expo.

- Vi är tveksamma till att överhuvudtaget synas i politiska sammanhang men när det gäller Sverigedemokraterna så finns det inte ett uns av tvivel. Vi vill inte ha med dem att göra, säger von Seth.

På Nationalencyklopedin (NE) blir chefredaktören Arne Ekman upprörd när han nås av nyheten.

- Vi är kränkta av att ha funnits i detta sammanhang och det är inte ett aktivt val som vi gjort från NE. Vi vill inte förekomma i något rasistiskt sammanhang och vi anser att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti, säger Arne Ekman till Expo.

- Vi tar helt avstånd från Sverigedemokraterna och i klartext så är detta för jävligt, säger han.

Nationalencyklopedin ska nu utreda vilka åtgärder de kan vidta emot Sverigedemokraterna.

Tradedoubler har redan vidtagit åtgärder mot Sverigedemokraterna. Jacob de Geer säger att deras möjlighet att lägga upp bannerreklam från deras kunder är avbruten.

- Den banner som nu ligger uppe är borta om fem minuter, sa de Geer till Expo tidigare idag.

- Sverigedemokraterna kommer i framtiden inte ha någon som helst möjlighet att lägga upp banners från våra kunder, säger han.

Richard Jomshof, chefredaktör för SD-Kuriren, vill inte ge en kommentar till det inträffade. Den ansvarige utgivaren Björn Söder lägger på luren när Expo ringer upp honom för en kommentar.
Richard Slätt

Verktyg:

Tidskriften Expo

2017/4 Infiltratören

2017/4 Infiltratören

Annons: Till levandehistoria.se
Annons: till Byggnads
Annons: till SKMA