Metro vill inte ha annonser från SD

Publicerad 2009-05-14

Nej blev svaret när Sverigedemokraterna i veckan frågade Metro om annonsering inför Europaparlamentsvalet. Metro anser att annonsering med Sverigedemokraterna kan skada varumärket.

Metro har antagit en policy som förbjuder Sverigedemokraterna till att annonsera hos dem. Per Gunne, chefsredaktör på Metro kommenterar beslutet med att de nekar annonsörer varje vecka och att de inte ser frågan som någon stor sak.

- Det har ingenting att göra med om vi sympatiserar med Sverigedemokraterna eller inte, men vi tror att annonsering med dem kan skada varumärket, säger han till Expo.
Expo

Verktyg:

Ungern röstar om flyktingmottagning – det här behöver du känna till

Val i Ungern. På söndag går ungrarna till val om landet ska ta emot flyktingar inom EU:s omfördelningssystem. Regeringspartiet Fidesz har under månader genomfört en massiv främlingsfientlig kampanj. Resultatet av omröstningen kan få stora konsekvenser för Europas flyktingpolitik.

Efter granskning: Ekeroths närmaste medarbetare stängs av

Sverigedemokraterna stänger av Dick Abrahamsson, politisk sekreterare hos Kent Ekeroth. I Expos senaste nummer avslöjas att Abrahamsson tidigare arbetat för nazistiska och högerextrema medier. Hela Hälsingland har även uppmärksammat rysk propaganda på Abrahamssons Facebook.

Extremhögern vill inte ha en debatt

Analys, Daniel Poohl. Bokmässan har blivit ytterligare en plats där vi tvingas möta extremhögerns idéer. Men bara för att de finns där betyder det inte att de har en poäng.