Publicerad 2003-05-08 13:30
Partiet Sverigedemokraterna, som tidigare om åren mest gjort sig kända för att saluföra vit makt-musik, satsar nu på svenska visklassiker. Klassiker som Evert Taube, Astrid Lindgren och Ulla Billkvist samsas nu med moderna visartister som Roger Pontare och Alf Robertsson. Deras skivor säljs i SD:s shop på Internet och kantas av reklam för Jean-Marie Le Pen och Danskt Folkeparti.
Vissångaren Alf Robertsson är inte det minsta förtjust att hamna i det sällskapet, rapporterar TV4-Halland i ett inslag. Robertsson har inte blivit tillfrågad om han vill figurera i SD-sammanhang och tar avstånd från partiet.
- Jag vet att dom som gillar min musik vet vad jag står för. Dom vet att jag inte har något med Sverigedemokraterna att göra, säger Robertsson till TV4.
Det är inte ovanligt att högerextrema grupper försöker utnyttja populära artister i sin egen reklam. Tidigare har bland andra Ulf Lundell lyfts fram på detta sätt.
Vill du att fler ska kunna läsa artiklar som den här?
Med hjälp av ditt stöd kan vi fortsätta vara en fri röst som granskar rasistiska grupper och idéer och sprider kunskap som gör att fler vill och kan stå upp mot rasismen – för demokratin.
Stöd Expo! Bli månadsgivare
Annons
Ämnen
Följ Expo i sociala medier
Hur ska man förstå Jimmie Åkessons linjetal om att riva moskéer?
Varför är extremhögern och konspirationsteoretikerna bästa vänner?