Delade åsikter om SD:s uppmärksamhet

Publicerad 2009-10-22 17:11

Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet har orsakat en kraftig proteststorm mot Sverigedemokraterna. Men experter på partiet är oeniga om huruvida partiet vinner på uppmärksamheten.

Aldrig tidigare har Sverigedemokraterna fått så mycket uppmärksamhet som under den senaste veckan. Partiets landsdagar och framför allt Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet har fått ledarskribenter, krönikörer, politiker och opinionsbildare att protestera mot partiet.

Frågan är om den stora uppmärksamheten hjälper eller stjälper partiet? De statsvetare som Expo talat med är inte ense.


Förvånad över debattartikeln


Henrik Oscarsson, statsvetare på Göteborgs universitet, har i flera år undersökt Sverigedemokraternas väljare. Han blev förvånad över tonen i Jimmie Åkessons artikel.
– Jag trodde Åkesson skulle undvika det här, säger han.

Syftet med den islamkritiska artikeln var att få till stånd en ökad polarisering i samhället, tror han.
– Men hur det slår i väljaropinionen är svårt att säga. Det tar tid för sådana här saker att sjunka in. Framåt jul kan vi kanske se en trendmässig nedgång eller uppgång.

Uppmärksamheten i sig behöver inte gynna partiet. Det är en mediamyt, menar Oscarsson. Det är frågan om vilken typ av uppmärksamhet partiet får.
– I de grupper som Sverigedemokraterna redan har i sin hand upplevs väl detta som en frisk fläkt. Frågan är vad som händer med de väljarna som inte är lika hårda.


Likheter med Dansk Folkeparti


Jens Rydgren, professor i sociologi vid Stockholms universitet har skrivit flera böcker och uppsatser om den europeiska extremhögern. Han tror att uppmärksamheten är bra för Sverigedemokraterna

– Jag tror att det är till gagn för Sverigedemokraterna att synas. Jag tror att det är där dilemmat ligger. Även om en etablerad partiledare vinner en debatt med siffrorna 90-10 så har de ändå förlorat, i och med att de tio procenten stödjer Sverigedemokraterna.

Jens Rydgen ser likheter mellan Sverigedemokraterna och Dansk Folkepartis retorik.
– Vi vet ju att de tittar väldigt mycket på partier i andra länder. Vi har ju sett samma utveckling där, att det är muslimerna som hamnar i fokus. De menar ju invandrare när de skriver om muslimer. Men de menar inte alla invandrare, de menar invandrare från muslimska länder.

Facebookhärvan

Expos ideella reporter Morgan Finnsiö i Aftonbladet TV om Cambridge Analytica.