Minskad aktivitet i vit makt-miljön

Publicerad 2010-05-30 09:27

Under 2009 minskade totalt sett den svenska vit makt-miljöns utåtriktade aktiviteter. Undantaget var den mest militanta grenen som blivit allt mer aktiva på gator och torg. Utvecklingen visar även att på internet får sociala medier ökad betydelse för miljön. Det visar Expos granskning som presenteras i veckan i årsrapporten ”Svensk vit makt 2009”.

Under 2009 var 40 vit makt-grupper aktiva i Sverige, vilket är ungefär lika många som året innan då det fanns 43 aktiva grupper i Sverige. Men när det gäller vit makt-miljöns aktiviteter så visar Expos granskning att den totala aktiviteten i miljön har minskade under året. Totalt genomförde organisationer knutna till vit makt-miljön 1507 aktiviteter under 2009. Motsvarande siffra för 2008 var 1947.

Minskningen i aktivitet har flera orsaker. Dels har konflikter inom miljön lett till färre samarbetsprojekt. Medlemsströmmar mellan organisationerna har sannolikt också inneburit större fokus på den interna strukturen, vilket också beläggs genom att det hålls allt mer intern föredrag och fester.


Radikalisering



Folkfronten, tidigare Nationalsocialistisk front, bytte under 2009 namn till Svenskarnas parti. Partiets omstrukturering har lett till att partiet fått organisatoriska problem och den utåtriktade verksamheten minskade drastiskt under året. Även Info-14:s nätverk av lokala grupper, Fia nationalister, visade också på minskad aktivitet under året. Nordiska förbundets nätverk av lokala grupper föll samman under året. Åtta av totalt 18 avsomnade grupper som Expo har registrerat, var knutna till Nordiska förbundet.

Men även om aktiviteten totalt sett har minskat, visar Expos granskning en ökad aktivitet hos den mest militanta organisationen Svenska motståndsrörelsen. Aktivismen har ökat dramatiskt mellan åren 2008 och 2009 – från 186 till 409 stycken noterade aktiviteter.

Flest aktiviteter skedde Stockholms län, Västra Götaland, Västmanland och Dalarna. Värmland och Östergötland tillhör de län där vit makt-grupper förlorade mest aktivitet.

Under 2009 fanns det 108 svenska webbplatser med vit makt-relaterat innehåll. 25 av dessa tillkom under året. Under året har även flera vit makt-bolag lagt ned sin försäljning. 2009 var även året då sociala medier på allvar började användas av vit makt-miljön. Framför allt är det Facebook som blivit en del av propagandaverksamheten.

Köp en jättedyr julklapp

Antirasism är ingen vidare bra affärsidé. Vi har i alla fall inte blivit rika på det under de 25 år vi hållt på. Men det är såklart inte därför vi gör det vi gör, utan för att skydda demokratin. Därför har vi tagit fram det här pangerbjudandet lagom till jul: köp en jättedyr prenumeration.