Nazister annonserar återigen på Facebook

Publicerad 2012-10-24 11:26

Nazistiska Svenskarnas parti har återigen inlett en annonskampanj på Facebook. Företagets PR-ansvarige i Sverige säger till Expo Idag att Facebook inte lägger sig i vilka som annonserar om inte budskapet bryter mot policyn eller att avsändaren är brottslig. Svenskarnas parti har tidigare fått sina annonser bortplockade från Facebook.

– Generellt är det så att annonser som kränker och innehåller hatlära inte är tillåtna på Facebook. Däremot är det inte olagligt i Sverige att vara medlem i något parti. Så även om det kan vara kontroversiellt så är det i princip okej att annonsera så länge man inte bryter mot reglerna, säger Jan B Fredriksson, PR-ansvarig på Facebook i Sverige.

Enligt Jan B Fredriksson spelar det alltså ingen roll om avsändaren till en annons står för värderingar som inte går ihop med Facebooks. Svenskarnas parti har flera gånger tidigare annonserat på det sociala mediet. I maj plockades partiets annonser bort. I annonsen som just nu finns på Facebook avbildas Svenskarnas partis logga med budskapet ”Svenskarnas parti är Sveriges snabbast växande parti. - Vi tänker avveckla mångkulturen”.

Budskapet i tidigare annonser från Svenskarnas parti har varit liknande. Jan B Fredriksson säger att han inte kan svara på hur det kommer sig att partiet återigen tillåts annonsera på Facebook.

– Det finns automatiska system som känner igen en annons som redan är fälld. Men är det en ny annons så krävs det att någon anmäler den för att den ska komma handläggarna tillkänna, säger Jan B Fredriksson.

Förhandsgranskar ni inte annonserna?

– Det ska ske både tekniskt och manuellt. Vi vet dock att det har hänt att saker sluppit igenom som inte borde gjort det. Det är något som vi arbetar med kontinuerligt.

Högerextrema organisationer i både Sverige och internationellt utnyttjar ofta Facebook i sina kampanjer. Både Svenskarnas parti och Nationaldemokraterna har annonserat på sajten. Nationaldemokraternas annons plockades bort då den ansågs bryta mot företagets reklampolicy.

Facebookhärvan

Expos ideella reporter Morgan Finnsiö i Aftonbladet TV om Cambridge Analytica.