Redaktionell förvirring kring Svenskarnas parti

Publicerad 2013-04-13 15:30

Expo har granskat hur flera svenska medier beskrivit Svenskarnas parti. Resultatet visar att det inte finns något entydigt epitet för partiet.

När Svenskarnas parti, SvP, på Sverigedemokraternas mandat fick in företrädaren Curt Linusson i Lidköpings kommunfullmäktige rönte det stor uppmärksamhet i media.

Dagens Nyheter skrev i december 2012 ”Om en vecka tar en högerextremist med en nazistisk bakgrund plats i Lidköpings kommunfullmäktige”.

SVT:s Västnytt skrev den 10 december att SvP är ett ”Ultranationalistiskt parti” och att Linusson har ”en rent nazistisk bakgrund”.

Tidningen Resumé skrev i januari att partiet är ”extrem­nationalistiskt”. Sveriges Radio P4 Stockholm satte i oktober 2012 epitetet högerextremt på partiet. I samma artikel betecknades SvP:s bokförlag som nationalistiskt.

I vissa artiklar beskrivs partiet som hemmahörande på den ”yttersta högerkanten”, i andra beskrivs den ideologiska hemvisten inte alls.

TT:s redaktionschef Mats Johansson säger att det inte funnits någon diskussion på redaktionen om hur SvP ska beskrivas.

– Vi har inte haft skäl till det. Det är inte något parti som förekommer särskilt ofta i vår nyhetsrapportering. Vi har beskrivit deras bakgrund och att de är sprungna ur Nationalsocialistisk front. Det har räckt hittills. Om Svenskarnas parti blir vanligt förekommande måste vi förklara var de står.

Nerikes Allehandas politiska redaktör, Lars Ströman, är mer kritisk.

– Problemet är att stora medier låter partiet verka på sina egna villkor. Det gäller för oss att försöka gå bakom dess framtoning och förklara vad det egentligen vill. Det är inget märkvärdigt, det är klassisk journalistik.
Ströman menar att det finns en fara i att SvP bevakas utifrån hur de ställer sig i sakfrågor, men att läsarna inte får reda på partiets inställning till demokratin.

Källor: 
Artikeln är hämtad från Expo #1-2013

Facebookhärvan

Expos ideella reporter Morgan Finnsiö i Aftonbladet TV om Cambridge Analytica.