Du läser just nu gratis innehåll

Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.

I skrivande stund vet vi lite om vad som har skett. Det man kan konstatera är att en gärningsman har, förmodligen på eget bevåg, attackerat den lokala moskén - och att Islamiska staten (IS), genom sin propagandatidskrift "Al-Naba", har tagit på sig dådet. Polismästare Stefan Sinteus menar dock att det inte finns några kopplingar mellan gärningsmannen och Islamiska staten. "De förhör vi har hållit tyder på att det är helt andra motiv som gäller.", säger han till SVT.

Att IS trots det tar på sig attacken, kan förstås mot bakgrund av flera faktorer. Med en omfattande offensiv med målet inställt på Mosul, staden som sedan 2014 varit en av IS mest betydelsefulla territorier, känner sig organisationen trängd. Den irakiska arméns elitstyrka har återtagit staden Bartalla, som ligger några kilometer öster om Mosul. Samtidigt har kurdiska styrkor inlett en operation för att jaga bort IS från staden Bashiqa, som ligger nordost om Mosul. IS trycks nu militärt tillbaka. Det börjar dessutom komma in uppgifter om att IS-krigare flyr över gränsen till Syrien.

Att organisationen i det läget gör allt för att ge sken av att de har kapaciteten att attackera varsomhelst, närsomhelst, är därmed inte särskilt konstigt. För en organisation vars existensberättigande vilar på faktiska områden och mark, ökar behovet av att flexa musklerna när den börjar förlora mark.

Men hatet mot shiamuslimer måste ytterst förstås som en betydande beståndsdel av organisationens ideologi. När ideologen Zarqawi la grunden för den grupp som senare kom att utmynna i Islamiska staten i Irak, torgfördes antishiitiska idéer. Han ville säkerställa att shiamuslimerna i Irak inte skulle ta över makten efter den amerikanska ockupationen. Intentionen var att starta ett inbördeskrig mellan shia och sunni, som senare skulle säkerställa ett sunnitiskt maktövertagande. Ett resonemang som kommit att prägla organisationen in i vår tid.

Symptomatiskt för IS hat mot shiamuslimer är många av de attacker som ägt rum de senaste åren. Terrordådet i Bagdad som i somras lämnade över 100 döda, är ett sådant exempel. Senare går organisationen ut och säger; "Räder av Mujahedin [heliga krigare] mot Rafidha [shia] avfällingar kommer inte att sluta." Eller attacken mot den shiitiska Imam Ali-moskén på orten al-Qatif, i östra Saudiarabien som förra året lämnade över 20 döda och mer än 90 skadade. I samband med attacken beskriver IS hur en "mörk tid" väntar landets shiamuslimer.

För en organisation som präglas av flera hatläror, däribland antishiism men även antisemitism, är det inte sällan som dessa två hatläror sammanvävs. I nummer 13 av organisationens magasin "Dabiq" varvas bilder på Ahmanijad när han besöker den extrema judisk-ortodoxa gruppen Neturei Karta, med texter om judar och shiamuslimers nära band. Trots att Ahmanijad själv gett uttryck för antisemitiska idéer och konspirationsteorier, och gruppen Neturei Karta ofta reproducerar antisemitiska föreställningar vill Islamiska staten ge sken av att de i själva verket träffas i syfte att konspirera mot sunnimuslimer.

Det mesta tyder som sagt på att gärningsmannen i Malmö inte har några kopplingar till Islamiska staten. Men faktum kvarstår: IS har tagit på sig ett dåd i Sverige. Och symboliskt nog är det en shiamuslimsk bönelokal.