Halv förlust för NMR i varumärkestvist | Expo.se

Halv förlust för NMR i varumärkestvist

Publicerad 2017-07-06 10:10

Detalj ur PRV:s beslut.

Nordiska motståndsrörelsen får inte använda namnet Nordfront i sin marknadsföring. Detta efter ett beslut av Patent- och registreringsverket, PRV, förra torsdagen.

På fredagseftermiddagen startar Nordiska motståndsrörelsens officiella aktiviteter under Almedalsveckan i Visby. Varumärket Nordfront, namnet på rörelsens sajt, kommer med stor sannolikhet att synas på flygblad, banderoller och annat liknande material.

Sedan en vecka tillbaka har dock NMR inte rätt att använda sitt varumärke för marknadsföring, detta efter att PRV agerat på en anmälan från det tyska logistikföretaget Nordfrost. Det tyska företaget anser att de båda varumärkena är för lika varandra bland annat visuellt, och PRV håller med.

Varumärken är indelade i två klasser, varor och tjänster, och NMR behåller sin rätt att sälja exempelvis kläder – bland annat fotbollströjor och dunjackor enligt tillståndet – under varumärket Nordfront.


Vill du att fler ska kunna läsa artiklar som den här?
Hjälp oss att fortsätta granska och sprida våra artiklar utan betalväggar.
Stå upp för demokratin. Bli månadsgivare

 

Annons

Annons

Annons

Annons

Förstå och motverka rasistiska idéer?

Fyra nummer per år, fullspäckade med fördjupande reportage, granskande analyser och antirasistiskt motstånd, samt digital tillgång till alla tidskrifter från 1995 till i dag.

Annons