British National Party utreds för varumärkesintrång

Publicerad 2010-04-28 11:54

I måndags kväll visades British National Partys (BNP) valfilm på ett antal engelska tvkanaler, bland annat BBC. Redan innan filmen visades startade det multinationella livsmedelsföretaget Unilever en utredning mot partiet rörande misstänkt varumärkesintrång. Anledningen var att en av deras produkter, det engelska smörgåspålägget Marmite, olovligen exponerats i filmen.

Sändningen av BNPs valfilm har omgärdats av protester på flera håll i landet. En av Storbritanniens rikstäckande kanaler, Channel 4, vägrade visa filmen med hänvisning till att innehållet bryter mot kanalens riktlinjer. Men BBCs båda kanaler samt ytterligare tre tv-stationer visade i måndags den knappt fem minuter långa filmen, uppger bland annat News on News. Utanför BBCs huvudkontor protesterade ett 40-tal demonstranter mot att filmen visades.

Vid sidan av protesterna mot det politiska innehållet i filmen, har en utredning gällande misstänkt varumärkesintrång inletts, rapporterar the Drum. Anledningen är att partiet i sin film har en bild på en burk Marmite, ett engelskt smörgåspålägg i ena hörnet av bilden. Unilever, som är det företag som äger Marmite, har påpekat att BNP inte har fått tillåtelse att använda sig av produkten, och att inga av deras varumärken ska förknippas med politiska partier.

Unilever har lämnat ärendet vidare till domstol, och förhandlingar ska hållas efter valet 6 maj.

Partiet har i sina uttalanden inte utlovat någon ändring, men igår togs bilden på pålägget bort från partiets film.

Facebookhärvan

Expos ideella reporter Morgan Finnsiö i Aftonbladet TV om Cambridge Analytica.