Val 2010: Sverigedemokraterna får lite utrymme i media

Publicerad 2010-08-24 09:09

Jimmie Åkesson har svårt att få utrymme i media. Enligt omvärldsbevakningsföretaget Newsmachines veckomätning inför valet fick han bara 1,6 procent av partiledarnas publicitet i webbaserade nyheter under förra veckan. Bara Piratpartiets Rick Falkvinge var sämre med 0,9 procent.

Newsmachine mäter träffar i företaget egen nyhetssöktjänst. Enligt företaget dominerades förra veckan av Mona Sahlin som fick drygt 25 procent av alla träffar. För de övriga partiledarna såg resultatet ut så här:
Fredrik Reinfeldt, 24,3 procent, Jan Björklund, 14,2 procent, Maud Olofsson, 12,5 procent, Göran Hägglund, 9,2 procent, Lars Ohly, 8,4 procent och Miljöpartiet 4 procent.

Jimmie Åkesson har minskat sin andel av medieutrymmet under de senaste veckorna. För tre veckor sedan hade han, enligt Newsmachine, 3,5 procent av alla träffar. Vid det tillfället hade Åkesson nästan lika stort utrymme som Folkpartiets Jan Björklund, och större än båda Miljöpartiets språkrör tillsammans.

Facebookhärvan

Expos ideella reporter Morgan Finnsiö i Aftonbladet TV om Cambridge Analytica.