sdpol kent ekeroth

Sverigedemokraternas riksdagsledamot Kent Ekeroth har farit med osanningar kring sin involvering i hatsajten Avpixlat i flera år. (Foto Expo)

Så ljuger Kent Ekeroth

Publicerad 2013-06-28

Aftonbladet avslöjade under torsdagen att Sverigedemokraternas riksdagsledamot Kent Ekeroth tycks ha mycket djupare inblandning i sajten Avpixlat än vad som tidigare har varit känt. Expo Idag har kartlagt turerna kring Ekeroths inblandning i Sveriges mest kända hatsajt.

Redan sommaren 2011 uppmärksammade Expo att Kent Ekeroth hjälpte Avpixlats föregångare Politiskt Inkorrekt med finansiering. Via "Antiislamiseringsfonden" som Ekeroth drev tillsammans med sin tvillingbror Ted Ekeroth samlade de båda in pengar till Politiskt Inkorrekt.

Ekeroth angav att han upplät sitt konto för att personerna bakom Politiskt Inkorrekt skulle kunna förbli anonyma, och i kombination med att sajternas servrar var placerade utomlands så betydde detta inte bara att de ansvariga för innehållet på sajten kunde hållas helt anonyma och ansvarsbefriade, utan också att sajten skulle stå skyddad från svensk lagstiftning vad gäller till exempel hets mot folkgrupp eller förtal.

När sen Politiskt Inkorrekt gick i graven, och Avpixlat.info tog över stafettpinnen registrerade Ekeroth bland annat systerdomänen avpixlat.se under eget namn. Han fortsatte även att upplåta sitt privata konto till den nya sajten.

I övrigt påstod Kent Ekeroth att han inte hade någon koppling till redaktionen förutom att han kände några personer som gick över från den gamla sajten till den nya.

Detta visade sig dock vara en lögn. Under hösten 2011 så blev den tidigare SD-ledamoten William Petzälls twitterkonto hackat, och den som var ansvarig för hackningen spred det som visade sig vara falska rykten om att flera uppsatta SD-tjänstemän var ansvariga för både den gamla sidan Politiskt Inkorrekt och efterföljaren Avpixlat. När Ekeroth, av Sveriges Radio, blev konfronterad med ryktena så sa han då att sajten Avpixlat "är mitt eget initiativ och projekt". Uttalandet blev en nyhet, och senare på eftermiddagen när det visade sig att det inte var Petzäll, utan en falsk användare som spritt uppgifterna, så drog Ekeroth tillbaka sitt uttalande.

I en intervju med Dagens Nyheter samma dag så menade Ekeroth att han inte var ansvarig för Avpixlat utan att han "bara ser till att den håller sig flytande". På sin privata blogg anklagade han också det han kallar för "vänstergammelmedia" för att medvetet ljuga och misstolka.

Men i vilken grad han var involverad i det redaktionella arbetet var oklart. Under rubriken "Svensk media löper amok – hoppas att lögner är sanna och skrev dem som sådana" på sin blogg så hävdade han bestämt att: "sajten som sådan är det andra som håller i".

I förra veckan släpptes nyheten om att Ekeroth under 2011 hade mottagit närmare 230 000 kronor i donationer som varit ämnade för Avpixlat och Politiskt Inkorrekt, varav 70 000 av dessa hade förts över direkt från donationskontot till ett annat av Ekeroths privata konton. Inga av dessa pengar redovisades för Skatteverket. Följden blev att Ekeroth därför nu ska betala kvarskatt på 160 000 av donationerna.

Ekeroth har nu uppgett till Skatteverket att han inte varit delaktig i sajten utan bara föremedlat donationspengar till Avpixlat. Därför ansåg Skatteverket att Ekeroths engagemang i Avpixlat handlat om passiv näringsverksamhet, vilket betyder att Ekeroth ska betala en lägre egenavgift.

Aftonbladet kunde dock på torsdagen visa en helt annan bild. Mailkorrespondens visar att Ekeroth intar en aktiv roll gentemot redaktionen, att han både ger direkta förslag och klara direktiv till redaktionsmedlemmar. Aftonbladet rapporterar bland annat att Ekeroth skrivit "Vi måste verkligen se till att kunna nå varandra, samt att starta tidigare på eftermiddagen. Seriöst..." och "Lägg upp den här you­tubevideon i stället för från riksdagen".

När Expo Idag frågar Skatteverket om de nya uppgifterna angående Ekeroths engagemang stämmer överens med det Ekeroth angett, så svarar Skatteverket att så inte är fallet och att det lutar åt att han varit så aktiv att han ska beskattas med en högre egenavgift. Om de nya uppgifterna stämmer så räknas hans näringsverksamhet nämligen inte som passiv, utan som aktiv.

Ekeroth säger till sitt försvar att han aldrig har publicerat något på Avpixlat, men Expo Idag kan via en enkel sökning på sidan bland annat hitta en debattartikel undertecknad Kent Ekeroth och Richard Jomshoff, publicerad för bara en månad sedan, samt en unik telefonintervju där Ekeroth agerar reporter i samband med att en grupp från Sverigedemokratisk Ungdom blivit avvisade från ett Pridearrangemang 2012.

Både Avpixlat och Sverigedemokraterna har konsekvent påstått att de inte har något samröre med varandra, detta trots att det inte bara varit känt att Ekeroth har lånat ut sitt privata konto, utan också att en av de få offentliga skribenterna, Mats Dagerlind, parallellt också arbetar med Sverigedemokraternas tidning SD-kuriren.

Kent Ekeroth har stegvis ändrat sin berättelse i takt med att nya uppgifter har läckt ut. Hur den verkliga kopplingen ser ut, och vilka i partiet som känner till den vet vi ännu inte. En sak är säker. Ekeroth och hans partikamrater kommer inte hjälpa till att reda ut hur det verkligen ligger till.

Skatteverket utreder just nu även Ekeroths deklaration från 2012.
Jonathan Möller

Efter granskning: Ekeroths närmaste medarbetare stängs av

Sverigedemokraterna stänger av Dick Abrahamsson, politisk sekreterare hos Kent Ekeroth. I Expos senaste nummer avslöjas att Abrahamsson tidigare arbetat för nazistiska och högerextrema medier. Hela Hälsingland har även uppmärksammat rysk propaganda på Abrahamssons Facebook.

Extremhögern vill inte ha en debatt

Analys, Daniel Poohl. Bokmässan har blivit ytterligare en plats där vi tvingas möta extremhögerns idéer. Men bara för att de finns där betyder det inte att de har en poäng.

Nytt nummer av Expo

Nytt nummer av Expo ute nu! En miljon flyktingar kom till Europa förra året. Endast 65 personer sökte asyl i Estland. Ändå exploderade rasismen. Och massor av mer läsning.