Alternativmedier sprider Kremls lögner | Expo.se

Annons

Alternativmedier sprider Kremls lögner

Publicerad 2022-03-16 09:33

Ryske FN-ambassadören Vassilij Nebensia presenterar konspirationsteorier om biologiska vapen i FN:s säkerhetsråd. I Sverige har påståendena torgförts av flera av ytterhögerns alternativmedier

Rysk desinformation får spridning i flera av den svenska ytterhögerns alternativmedier. Det visar Expos kartläggning där vi granskat hur flera av ytterhögerns medier rapporterat kring två av de mest uppmärksammade ryska desinformationskampanjerna sedan Rysslands krig i Ukraina startade.

Efter att Rysslands president Vladimir Putin inledde invasionskriget i Ukraina har världssamfundet fördömt Rysslands brutala krigsföring där civila gjorts till mål. Städer som Mariupol har isolerats. Där utsätts civila byggnader systematiskt för artilleribeskjutning. I snart två veckor har befolkningen levt utan el och avstängt vatten. I söndags meddelade stadens fullmäktige att de sista vatten- och matreserverna är på väg att ta slut. Martin Griffith, FN:s samordnare för humanitära frågor och nödhjälp, beskrev i CNN Mariupol som centrumet för helvetet i Ukraina.

 


Rysk propaganda i flera av ytterhögerns alternativmedier. Foto: Kollage/Faksimil

Försöker dölja attack mot barnsjukhus

Den 9 mars nåddes världen av nya fruktansvärda bilder från Putins krig då en rysk robot avfyrades mot ett barnsjukhus och förlossningsklinik i Mariupol. Tre personer dog, varav ett barn, och 17 skadades. Attacken fördömdes av bland andra FN och har beskrivits som ett krigsbrott.

Rysslands utrikesminister Sergei Lavrov gick snabbt ut och hävdade att sjukhuset i själva verket använts som en militärbas. Rysslands ambassadör i London spred på Twitter en konspirationsteori om att skadade gravida kvinnor som synts på bilder var skådespelare. Twitter tog bort inläggen då de bröt mot företagets policy om att förneka våldsamma händelser.

Ambassadörens påståenden har trots det kablats ut av den svenska ytterhögerns alternativmedier. Nyhetssajten Samnytt, där Sverigedemokraternas tidigare toppolitiker Kent Ekeroth nu är verksam, publicerade en artikel med den ryska desinformationen.

I artikeln visas två skadade kvinnor upp. Samnytt påstår, liksom den ryska ambassadören, att bilderna visar på samma kvinna men i olika situationer. I verkligheten är det bilder på olika kvinnor. En av dem är den gravida ukrainska skönhetsbloggaren Marianna Vishegirskaya som med blod i ansiktet leds ut från det demolerade sjukhuset. Den andra bilden visar en annan gravid kvinna som bärs på bår. Både kvinnan på bår och hennes ofödda barn dog efter bilden togs, rapporterar AP. Marianna Vishegirskaya överlevde attacken och har nu fött barnet Veronika.

”På en bild går kvinnan själv ned för trapporna i det sönderbombade sjukhuset, på en annan bärs hon iväg på en bår och har då andra kläder på sig. På en tredje bild går kvinnan själv från sjukhuset, utan att verka vara i behov av en bår”, skriver Samnytt.

I artikeln presenteras också den ryska desinformationen från ambassadören innan Samnytt insinuerande avslutar artikeln:

”Den ukrainska nyhetsbyrån Unian rapporterar även de om att den ryske utrikesministerns pekar ut sjukhusbyggnaden som militär bas. Påståendena bemöts inte i sak från ukrainsk sida, däremot kallas Lavrov för ’idiot’”.

Även Fria Tider spred den ryska desinformationen om robotattacken mot barnsjukhuset. Fria Tider använder signalord redan i ingressen till sin rapportering. Där barnsjukhuset beskrivs som en ”påstådd” mödravårdsklinik som ”ska ha bombats”. Det finns inga frågetecken kring att det handlat om en verklig klinik och att den attackerades av Ryssland.

Läs mer om hur svensk extremhöger reagerar på Rysslands invasion av Ukraina

”Ryssland anklagar New York Times frilansfotograf Evgeniy Maloletka för att ha använt skådespelare på sina bilder från den påstådda mödravårdsklinik som ska ha bombats av ryska styrkor i Mariupol”, skriver Fria Tider och avslutar artikeln med falska uppgifter om att sjukhuset skulle varit utrymt vid tiden för attacken:

”På de bilder som Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj spridit av händelsen syns heller inte några dödsoffer. Istället ser den bombade lokalen ut att ha varit utrymd vid angreppstillfället.”

Fria Tider konstaterar samtidigt att det finns gott om bilder på ”andra håll” som visar att ryska bombningar skördar många civila offer. Fria Tider redovisar inte antalet skadade och dödade i attacken, inte heller rapporterar tidningen om att deras narrativ utgör rysk desinformation, något som rapporterats om brett av etablerade medier.


Ryske FN-ambassadören Vassilij Nebensia presenterar konspirationsteorier om biologiska vapen i FN:s säkerhetsråd den 11 mars. Foto: FN

Rysk desinformation om biologiska vapen

Ytterligare en händelse som dominerat nyhetsbevakningen den senaste tiden är Rysslands anklagelser om att Ukraina håller på att ta fram biologiska vapen med hjälp av USA. Inget bevis har presenterats för detta, men Ryssland har gjort en så stor sak av sina påståenden att de krävt att det behandlas i FN:s säkerhetsråd. De ryska påståendena har avfärdats som konspirationsteorier och förnekats av Ukraina. USA och Nato har varnat för att ett motiv till att regimen i Ryssland torgför lögnerna nu kan handla om att de förbereder en så kallad false flag-attack, alltså att de själva kan ha planer på att använda biologiska vapen och lägga skulden på Ukraina.

Konspirationsteorin om att Ukraina och USA tar fram biologiska vapen har debunkats av en rad faktagranskare, bland andra Politifact.

SD-politikers nyhetssajt sprider lögner om biologiska vapen

Den ryska desinformationen om biologiska vapen har spridits av Samnytt och Fria Tider men även av Nya Dagbladet, Newsvoice och Insikt24.

Insikt24 erhöll nyligen ett driftstöd på 4,7 miljoner kronor för 2021 och 2022 och chefredaktören för nyhetssajten är den sverigedemokratiske politikern Simon O Pettersson.

Den 2 mars publicerade Insikt24 artikeln ”Ryssland kan rikta in sig på biologiska militära labratorier i Ukraina”. I artikeln sammanfattas de circulerande konspirationsteorierna om att Ukraina och USA tar fram biologiska vapen. Insikt24 sprider också påståendet att Ukraina och USA samlat in ”biomaterial från ryssar”. I Insikt24:s artikel används inte ordet krig för att beskriva invasionen av Ukraina, utan i stället används Kremls begrepp ”militär operation”.

”Den pågående militära operationen i Ukraina kan därför ha som delmål att stoppa DTRA-programmet i Ukraina”, spekulerar sajten. DTRA är förkortning av amerikanska Defense Threat Reduction Agency som arbetar mot massförstörelsevapen.

Euromajden beskrivs som statskupp

”USA medger biolabb i Ukraina”, proklamerar Fria Tider i en rubrik från 9 mars.

I artikeln beskrivs Euromajdan-protesterna som ledde till den Moskvavänlige presidenten i Viktor Janukovytjs avgång 2014 som en ”statskupp”. Även Exakt24:s chefredaktör Erik Almqvist har nyligen, i samband med en högerextrem bokmässa, beskrivit Euromajdan-prosterna som en ”statskupp”. Innan kriget medverkade Almqvist i rysk tv på ockuperade Krim. Han agerade även valobservatör i Krim under dem ryska folkomröstningen 2020. I valet förändrades den ryska grundlagen så att Vladimir Putin kunde sitta kvar som president i fler mandatperioder.

”Uppgifterna har i västerländska medier avfärdats som rysk propaganda. Men Victoria Nuland – som pekats ut som arkitekten bakom statskuppen i Ukraina 2014 och som idag är biträdande utrikesminister i USA – medger nu förekomsten av ”biologiska forskningsanläggningar” i Ukraina”, skriver Fria Tider.

Det har dock aldrig varit någon hemlighet att det finns forskningslaboratorium i Ukraina som drivs av landets hälsomyndigheter. En del av dessa har också fått stöd från USA, EU och Världshälsoorganisationen. Läs mer om Ukrainas laboratorium i BBC faktagranskande artikel Ukraine war: Fact-checking Russia’s biological weapons claims.

Även Samnytt sensationaliserar den ryska desinformationskampanjen med rubriken ”USA bekräftar ’biologiska forskningscenter’ i Ukraina”.

”Den långsökta ’konspirationsteorin’ om biologiska laboratorium i Ukraina, som USA är inblandade i, är sann. Åtminstone delvis. Det bekräftar statssekreterare Victoria Nuland vid en utfrågning i USA:s senat. Hon säger att hon är orolig för att Ryssland får kontroll över forskningsanläggningarna, men undviker att svara på en direkt fråga om Ukraina även har tillgång till biologiska vapen”, skriver Samnytt i sin ingress.

Samnytt fortsätter:

”Bakgrunden till det amerikanska erkännandet står delvis att finna i att det ryska försvarsdepartementet i söndags påstod sig ha säkrat bevis för vilken typ av forskning som pågått vid de ukrainska laboratorierna. Bland annat hävdar Ryssland att det forskats på pest, mjältbrand, harpest och kolera vid forskningscentren.”

Även Nya Dagbladet spinner konspirationsteorin på liknande sett. Kremlsponsrade konspirationsteorier sprids även på Nordiska motståndsrörelsens hemsida och sajter kopplade till den konspirationsteoretiska rörelsen som Vaken.


Vill du att fler ska kunna läsa artiklar som den här?
Hjälp oss att fortsätta granska och sprida våra artiklar utan betalväggar.
Stå upp för demokratin. Bli månadsgivare

 

Annons

I spåren av corona

Är pandemin ett hot mot demokratin? Hur har året med corona påverkat den svenska och internationella extremhögern?  Läs alla artiklar relaterade till corona-pandemin här.

Annons