Sammanfattning 21.30
Robert Vesterlund, ledare för nazisajten Info-14, var konferencier vid årets Salemmanifestation. Talen präglades av mer hotfull retorik än någonsin tidigare.
Nazisterna rör sig in mot stan
Manifestationen i Salem har nu börjat upplösas. Deltagarna har börjat röra sig från Salem. Enligt Stockholmspolisen rör sig de flesta in mot de centrala delarna av Stockholm.
Fruktansvärd utveckling, anser centern
De etablerade partierna måste ta tag i problemet med den växande rasismen, anser Jöran Hägglund, partisekreterare i centerpartiet.
Fridolin efterlyser bred politisk manifestation
Gustav Fridolin (mp) menar att den verkliga tragedin är att de etablerade partierna vägrar göra någonting åt den största nazistiska demonstrationen i efterkrigstid.
”Unga människor måste kunna engagera sig utan att vara rädda”
- Det är fullständigt horribelt, att nazisterna blir så många och demonstrerar på det sätt som de gör, säger Ulla Hoffman, tillförordnad partiledare för vänsterpartiet, till Expo.
”Genant för en demokrati som vår”
Kristdemokraternas partiledare Alf Svensson tycker att Salemmarschen är pinsam för demokratin.
Hotfull retorik bland talare
Löften om kamp mot “kosmopoliter” och påståenden om att etablerade politiker är “ansvariga för mordet på Daniel Wretström” var det bärande temat bland talarna i årets Salemmanifestation.
Sammanfattning 20.00
STÖRSTA SALEMMARSCHEN HITTILLS. I årets Salemmarsch går något över 2000 deltagare, rapporterar Expos utsända i Salem. Det är en ökning med 600 jämfört med i fjol.
Talare avlöser varandra i Salem
För närvarande pågår talen vid minnesplatsen i närheten av Salems centrum.
Salem mår illa av marschen
Björn Möllersten, gruppledare för folkpartiet: ”Våra medborgare mår illa av det här”.



