Val 2010: Internt mejl avslöjar strategi bakom SD-film

Publicerad 2010-09-02 09:45

Sverigedemokraternas valfilm har orsakat en livlig debatt. Expo kan nu avslöja partiets strategi bakom filmen. I ett internt mejl hoppas Jimmie Åkesson att filmen ska skapa samma storm som hans artikel om islam i Aftonbladet i höstas.

När Sverigedemokraterna lanserade sin valfilm förra veckan väckte den genast starka reaktioner. Till slut valde TV4 att inte sända filmen över huvud taget. Filmen har blivit ämne för en livlig debatt om Sverigedemokraternas egentliga intentioner med filmen. Var det en del av partiets strategi att få den stoppad? Ville de bara väcka debatt?

Expo kan nu avslöja hur det låter internt i partiet. I ett mejl som skickades ut av Jimmie Åkesson samma dag som partiet omdiskuterade valfilm lanserades förklarar han hur filmen ska förklaras. Mejlet är ett försök att förekomma den kritik som då riktades mot det grova tonfallet i filmen.

”Då är det också viktigt att vi inte köper etablissemangets tolkning av filmen, att den handlar om att ’ställa grupper mot varandra’ eller att vi hetsar mot ’muslimer’ . Så är det nämligen inte.”

Vill skapa debatt
Samtidigt menar Åkesson att syftet med filmen är att skapa debatt.
”Det är naturligt det uppstår debatt – det är naturligtvis också en viktigt del av syftet med att alls köra TV-reklam. Den debatt vi ser nu är bara början på vad vi – förhoppningsvis – kommer att se de närmaste dagarna.”

I höstas stormade det kring Sverigedemokraterna i samband med att partiet publicerade en debattartikel om islam i Aftonbladet. Då kritiserades Sverigedemokraterna för sin grova retorik. Jimmie Åkesson hoppas nu att filmen ska ge samma effekt. Han avslutar sitt mejl
”Får vi en repris av Aftonbladetdebatten, så har vi världens chans till jordskred.”

Viktigt att synas och höras
Erik Almqvist, som har varit ansvarig för produktionen av valfilmen, bekräftar att ett av syftena med filmen har varit att väcka uppmärksamhet.

- I all kommunikation är det viktigt att synas och höras och framför allt för oss som har lite svårare att slå genom bruset. Så det är klart att det ingår i vår strategi att vara med i debatten och synas och höras.

Lärde sig av Aftonbladetdebatten
Jimmie Åkesson vill ha en ny ”Aftonbladetdebatt” och enligt Erik Almqvist lärde sig partiet mycket av den storm som var runt partiet då.

– Det vi lärde oss förra hösten var att det fanns en stor opinion som kände ett starkt missnöje med islams utbredning, symboliken för de radikala delarna av islam är ganska stark och tydlig för de kulturkrockar som uppstår i och med massinvandringen till Sverige.

Det finns diskussioner om att ert syfte från början var att filmen skulle stoppas. Vad säger du om det?
- Syftet var att få den här tydliga symboliken och att den skulle vara så pass stark i det visuella att den blir intressant och väcker känslor.

Daniel Poohl


Mejlet från Jimmie Åkesson:

Idag har vi släppt vår reklamfilm, som kommer att visas i TV4:s kanaler fr o m 6 september.

Det är naturligt att det uppstår debatt - det är naturligtvis också en viktigt del av syftet med att alls köra TV-reklam. Den debatt vi ser nu är bara början på vad vi - förhoppningsvis - kommer att se de närmaste dagarna.

Filmen illustrerar vad vi menar att valet (borde) handla om - konflikten mellan välfärd och mångkultur. Precis som vi säger i filmen, handlar all politik om prioriteringar - vi kan inte ge allt till alla och då väljer vi svensk välfärd framför massinvandring.

Det är viktigt att alla vi som företräder partiet är medvetna om detta och framhåller det i debatten.

Att etablissemanget skäller på oss är bra. Då får vi debatt och möjlighet att prata om våra profilfrågor. Samtidigt är det avgörande att vi själva förstår syftet med filmen och backar upp den. Då är det också viktigt att vi inte köper etablissemangets tolkning av filmen, att den handlar om att ”ställa grupper mot varandra” eller att vi ”hetsar mot muslimer”. Så är det nämligen inte.

Vad vi däremot säger är:

att det finns en värdekonflikt mellan vissa invandrarkulturer och vårt svenska levnadssätt
att all politik handlar om prioriteringar, och vi prioriterar välfärd framför massinvandring

Nu är det upp till mig och alla ni andra företrädare för partiet att se till att det är DENNA bild som sätter sig. Vi måste få ut vår egen bild av filmen i hela partiorganisationen innan media hugger tag i oerfarna företrädare ute i kommunerna.

(Får vi en repris av Aftonbladetdebatten, så har vi världens chans till jordskred.)

Nu kör vi!

Sverigevänliga hälsningar

Jimmie

Facebookhärvan

Expos ideella reporter Morgan Finnsiö i Aftonbladet TV om Cambridge Analytica.