Expo lanserar sajten ”Nazismens nya ansikte”
Det närmar sig val. I skuggan av de stora partiledardebatterna, påkostade annonskampanjer och utspel i riksmedier pågår den största nazistiska mobiliseringen sedan andra världskriget.
Uppdaterad: 2018-01-31, 07:28
Publicerad: 2014-09-08, 11:25
Lästid: 2 minuter
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
I Expos årsrapport om den rasideologiska miljön kunde vi konstatera att antalet aktiviteter under 2013 sköt i höjden. Totalt registrerades 2 334 aktiviteter, mer än någonsin sedan mätningarna började 2008. Det parti som stod för den största delen av aktiviteterna var Svenskarnas parti, som nu går till val i ett 30-tal kommuner.
Nazismens nya ansikte
- Expo släpper en specialsajt om Svenskarnas part
- GÅ TILL SAJTEN
I media har vi sett skymtar av partiets valrörelse i samband med deras torgmöten. Och Svenskarnas partis demonstrationer har gjort frågan om förbud mot rasistiska organisationer till en av valrörelsens många vattendelare.
Det är ett parti i marginalen. Ändå når det ut. Bortsett från uppmärksamheten i samband Svenskarnas partis torgmöten och demonstrationer så har partiet betalat för påkostade postutskick till, enligt partiets hemsida, 260 000 hushåll.
Det är många som i den här valrörelsen för första gången stöter på Svenskarnas parti. Och partiet har en klar idé om hur det vill uppfattas. Svenskarnas parti, som bytt namn från Nationalsocialistisk front, vill framstå som ett radikalare alternativ till Sverigedemokraterna. Mot mångkultur, för stoppad invandring. Som Sd, fast lite mer radikalt. Det är en begriplig strategi.
I takt med att Sverigedemokraterna pragmatiskt närmat sig de andra riksdagspartierna i sin retorik kring frågor som rör invandring har det uppstått ett utrymme för ett mer extremt nationalistiskt parti. Det är det utrymme Svenskarnas parti nu försöker ta. Partiet fiskar väljare i kölvattnet av Sverigedemokraternas framgångar. Och för att lyckas har partiet paketerat om sitt varumärke. Det har bytt namn och utseende.
Partiet väcker många frågor där det drar fram. Vilka är de? Och vad tycker de egentligen? Idag lanserar vi sajten Nazismens nya ansikte. För att svara på frågorna, men också för att partiets försåtliga nya look ska granskas. Precis som alla partier granskas.
På sajten, som kommer att fortsätta byggas ut, berättar vi partiets historia och går genom dess ideologi. Det är en berättelse om Sveriges största nazistiska parti och dess makeover.
Och bilden är klar. Svenskarnas parti gör allt för att framstå som något annat än vad det egentligen är.