Sämre val för Sannfinländarna än väntat
Sannfinländarna gick framåt i söndagens kommunval. Partiet var det enda etablerade partiet som gjorde ett bättre val än 2008. Stödet var mindre än förväntat och det gjorde ett sämre val än i riksdagsvalet 2011.
Uppdaterad: 2018-01-31, 07:24
Publicerad: 2012-10-29, 10:24
Lästid: 1 minut
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
Det största partiet blev Samlingspartiet med 21,9 procent av rösterna. Socialdemokraterna fick 19,6 procent, vilket innebär att det för första gången fick mindre än 20 procent. Centerpartiet landade på 18,7 procent.
Valdeltagandet var 58 procent, 2008 var den siffran 61,3 procent. På måndagen inleddes en kontrollräkning av alla röster. Det slutgiltiga valresultatet väntas på onsdag.


