Sannfinländarna hoppar av regeringsförhandlingarna
Det blir inga Sannfinländare i den finska regeringen. Det meddelade partiledare Timo Soini på en presskonferens på onsdagsförmiddagen.
Uppdaterad: 2018-01-31, 07:28
Publicerad: 2011-05-12, 08:44
Lästid: 1 minut
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
Soini menar att det är Socialdemokraternas och Samlingspartiets uppgörelse om stödpaketet till Portugal som gör det omöjligt för Sannfinländarna att sitta i regeringen.
Därför sätter sig partiet nu i frivillig opposition, rapporterar Hufvudstadsbladet.
Soini säger vidare att det var ett svårt beslut att fatta, och att partiet försökte hitta en gemensam linje i förhandlingarna.
–Vi kommer att bli ett tufft och hårt men sakligt oppositionsparti, sade Soini på presskonferensen.

