Expo kunde igår berätta om att Spotify tillhandahåller nazistisk terrorpropaganda på sin plattform. Det handlar om den österrikiske nazistiska musikern som går under namnet Mr. Bond vars musik använts vid terrordåd.

Sent under tisdagen meddelade företaget att de efter Expos avslöjande granskat innehållet och raderat det.

Företaget hänvisar till sina plattformsregler som förbjuder hatiskt och våldsuppviglande material som riktar sig mot en person eller grupp baserat på religiös eller etnisk bakgrund.

Nazistisk terrorpropaganda tillgänglig på Spotify

Efter Expos avslöjande ska innehållet granskas utifrån företagets policy.

”Kombo av mänskliga och algoritmiska metoder”

Spotify hävdar återkommande att de arbetar med en ”kombination av mänskliga och algoritimiska metoder” för att upptäcka och radera hatiskt innehåll.

I ett tidigare svar till Expo hävdar företaget att de plockat bort tusentals titlar med hatiskt innehåll.

Men när Expo ställer frågor till Spotifys presstalesperson om hur det kommer sig att material som uttryckligen uppmanar till mord på judar, svarta och hbtqi-personer kunnat finnas på plattformen under så lång tid får vi inga svar.

Ni säger att ni arbetar med algoritmiska och mänskliga metoder. Delar av det här nazistiska innehållet har transkriberats av ert eget transkriberingsverktyg som återger antisemitiska ordalydelser i text. Hur väl fungerar er algoritm?

– Jag kan inte svara på det för jag vet för lite. Du får mejla dina frågor, säger Spotifys presstalesperson Jasmine Falk.

Ni avslöjas återkommande med högerextremt innehåll på er plattform – på hur stort allvar tar ni den här frågan egentligen?

– Vi har människor som sitter hela dagar och försöker upptäcka sådant här, det är extremt mycket material... Vi arbetar med en kombination av algoritmiska metoder och mänsklig handpåläggning. Jag måste in i ett möte nu, men mejla dina frågor.

Om er algoritm inte upptäcker det här materialet som dessutom har transkriberats av ert eget verktyg – vad har ni då algoritmen till?

– Jag kan inte svara på det, men specificera dina frågor i ett mejl.

Efter att Expo skickat frågor via mejl svarar Spotifys presstjänst att de inte vill kommentera saken vidare och hänvisar återigen till sina plattformsregler.