Extremhögern övertygad om svenskt valfusk

Publicerad 2018-09-13 14:52

Ingrid Carlqvist, vice ordförande i det fria Sverige, besökte under måndagen Alternativ för Sveriges torgmöte i Almedalen.

Ingrid Carlqvists texter om valet har fått internationell spridning.

Valet 2018

Den svenska extremhögerns idéer om valfusk får internationell spridning. Det visar Expos genomgång.

Efter valet har det spridits en rad konspirationsteorier om att det förekommit ett systematiskt valfusk. Något som bland annat SVT och Expressen uppmärksammat. Teorierna har varit många och samtliga har avfärdats som falska. Nu sprider extremhögern myterna internationellt.

En svensk högerextremist och antisemit med internationell profil, Ingrid Carlqvist, skriver om valet på den antimuslimska engelskspråkiga sajten Voice of Europe. En sajt som besöks av kring 1.5 miljoner, huvudsakligen amerikanska, läsare i månaden. Carlqvist skriver att ”valresultatet är misstänkt” eftersom att Sverigedemokraterna inte fått ett starkare resultat, och menar att Sverige brister i sina säkerhetsmekanismer för att förhindra ”politiskt initierat valfusk”.

Breitbart

Internationella valobservatörer är i ”chock, har aldrig sett ett så odemokratiskt system” skriver den högerextrema sajten Breitbart, som fick sitt stora genombrott under presidentvalskampanjen i USA där den stöttade Donald Trump. Medieplattformens tidigare VD Steve Bannon satt under en period i Trumps administration. 

Breitbarts artikel om det svenska valet anspelar på en falsk nyhet som även fått spridning i svenska så kallade alternativmedier. Breitbart citerar den danske politikern Michael Aastrup Jensen (Venstre) som har kritiserat det svenska valsystemet. Framför allt menar han att valhemligheten inte kan garanteras i och med att valsedlarna ligger öppet i vallokalerna.

I Breitbarts artikel förleds läsaren att tro att Aastrup Jensen agerat valobservatör för Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) och att flera observatörer uttryckt liknande kritik. I själva verket bevakade Aastrup Jensen valet som privatperson.

– Han arbetar och representerar inte OSSE på något sätt, säger Thomas Rymer, talesperson vid OSSE:s kontor i Warsawa, till Sveriges Radio.

Under dagarna har Breitbarts ”nyhet” fått spridning på flera mindre engelskspråkiga alternativmediasajter.

Skyller på ”massinvandringen”

Ett antal andra svenska alternativmediaprofiler återfinns bland dem som sprider konspirationsteorier om valet till den internationella högerradikala rörelsen.

Den pronazistiska konspirationssajten Red Ice TV, som drivs av svensken Henrik Palmgren och riktar sig till en internationell publik, påstod dagen efter valet för sina fler än 230,000 prenumeranter att ”det svenska valet utsattes för meddling (otillbörlig påverkan)”. Men inga konkreta bevis presenterades, istället diskuterades allt från att man i svenska vallokaler ställer valsedlar på öppen plats, till att ”invandrare” röstar på socialdemokraterna och att den svenska kulturen präglas av ”grupptryck” som påverkar väljarbeteende.

Även högerpopulisten ”AngryForeigner”, i svensk alternativmedia känd som ”En arg blatte”, har skrivit en engelskspråkig text om valet som landar i slutsatsen att ”det har definitivt förekommit valfusk”, men medger att detta är baserat på spridda anekdoter, och uttrycker sin förvåning över att Socialdemokraterna fick så många röster: ”Jag misstänker att valresultatet helt enkelt är ännu ett resultat av massinvandring”.

Ämnen

Facebookhärvan

Expos ideella reporter Morgan Finnsiö i Aftonbladet TV om Cambridge Analytica.