Böcker som fungerat som manual vid terrordåd, hyllningar till Hitler och nazismen, vit makt-musik och våldsuppmaningar. För den som vill konsumera nazistiska och våldsbejakande budskap så finns det mängder av butiker online.

Några av de internationellt största vit makt-butikerna drivs av svenska aktörer. Pengarna som försäljningen genererar går i många fall tillbaka till olika grupperingar och verksamheter som i sin tur bidrar till att än mer rasism och extremistiska budskap får spridning.

En rapport som Expo Insikt släppte tidigare i vår visade att svensk extremhöger som helhet omsätter minst 47 miljoner under ett år – mörkertalet antas vara stort. Det konstateras samtidigt i rapporten att utöver medieprojekt och olika former av donationer så är nätförsäljning den viktigaste finansieringsstrategin.

”Bruna pengar” – rörelsen som omsätter miljoner

Så mycket omsätter den rasideologiska miljön.

För att butikernas verksamhet ska kunna bedrivas effektivt och i större omfattning så är de beroende av den omfattande fintech-sektorns produkter. Det finns andra aktörer som arbetar med försäljning i mindre skala, mer dolt på till exempel Facebook eller Telegram, och som inte har samma behov av till exempel kortbetalning.

Fintech-bolagen är specialiserade på att erbjuda säkra finansiella tjänster och mjukvaror. Det handlar till exempel om funktioner för att hantera betalningar och andra transaktioner. Det är en bransch som globalt årligen omsätter flera tusen miljarder kronor.

Expo har granskat vilka leverantörer av sådana betalningsfunktioner som de i dag centrala svenska vit makt-bolagen använder sig av.

De granskade vit makt-butikerna säljer öppet nazistiska och våldsbejakande produkter. Det rör sig som om böcker, cd-skivor, kläder, klistermärken, tidningar och diverse andra produkter.

När Expo tidigare i år granskade den svenska rasideologiska miljöns försäljning av diverse olika produkter så kunde vi identifiera 13 sådana aktörer. Betallösningarna och tjänsterna som de använder sig av är många. Det handlar om Klarna, Link, PayPal, Riverty, Nets Easy, Google Pay, Shopify, Nets, Woocommerce och andra tjänster.

Hatets entreprenörer Expo #2-2024

Hatets entreprenörer

Expo granskar butikerna som gör pengar på hets och rasism.

Ett bolag sticker ut, Stripe, ett multinationellt företag som är störst i fintech-branschen när det kommer till betallösningar för webbsidor och mobiler. Många andra företag bygger sina erbjudanden om betalningshantering och gränssnitt på Stripes lösning.

Expo har nu granskat tre svenska återförsäljare av nazistiska och våldsbejakande produkter som använder sig av externa företags betalningslösningar. De tre bolagen sticker ut på grund av sitt extrema material. Material som i somliga fall dessutom bedömts vara olagligt.

En av världens största återförsäljare av nazistiska varor är Midgård som drivits på olika sätt och former sedan 1994. I dag sköts verksamheten via Ringhorne AB. Ansvarig för Midgårds sajt har tidigare dömts för flera fall av hets mot folkgrupp. Justitiekanslern, JK, inledde nyligen dessutom en ny förundersökning mot nazistbutiken rörande hets mot folkgrupp.

En annan butik med brokig ägarbakgrund är Logik förlag. Det grundades 2005 av en person med ledarposition i partiet Nationalsocialistiskt front. Sedan 2012 ägs förlaget och butiken av TRSE Media AB. Samtliga personer som sitter i bolagets styrelse är knutna till den rasideologiska föreningen Det fria Sverige.

Ett bolag med kortare historia här Asgard Brand som startade sin verksamhet 2020. Butikens sköts inte i traditionell öppen företagsform, utan drivs av en privatperson med lång bakgrund inom den svenska nazistmiljön. Han var en av de som dömdes i anslutning till att den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen, NMR, som tidigare i år terrorklassades av USA,  2013 attackerade antirasister i Kärrtorp söder om Stockholm.

Odysee stänger ned NMR

Efter Expos granskning.

Alla tre bolagen har även ett internationellt utbud – framför allt engelskspråkigt. Två av bolagen, Midgård och Asgard, vänder sig också tydligt mot en internationell kundkrets. Expressen visade nyligen i en granskning att Midgård sålde varor till över 60 länder.

Produkterna som säljs är i många fall öppet glorifierande av Adolf Hitler och nazism – både historiskt och den nutida. I sortimenten återfinns förintelseförnekande, antisemitism, islamofobi och annan form av grov rasism, liksom hat mot hbtqi-personer.

Våldsförhärligande eller våldsuppmanande budskap är ett återkommande inslag. Ett exempel på det är den amerikanska boken Turners dagböcker som getts ut på svenska av Logik förlag, men som även säljs av Midgård.

Det är en fiktiv berättelse som först gavs ut 1978 och som bland annat skildrar terror, systematiska mord på icke-vita och hur regeringen störtas i en vit revolution. Boken har av FBI beskrivits som ”den rasistiska högerns bibel” och tillskrivits påverkan för ett flertal bombningar och andra terroristdåd.

Andra produkter glorifierar våld mot antifascister, andra meningsmotståndare och minoritetsgrupper.

Två av de granskade bolagen, Logik och Asagard, använder sig av betaltjänster som direkt eller indirekt är kopplade till Stripe. Asgard använder sig direkt av Stripe och Logik via Shopify, ett bolag som säljer lösningar för näthandel.

Enligt Stripes egna riktlinjer så har de begränsningar rörande kunder, till exempel så är inte handel med aktörer i vissa länder, som Ryssland, eller en person eller organisation som tår under någon form av restriktion från USA, EU eller FN, tillåten. Även handel med förbjudna varor är otillåten, som till exempel droger eller prostitution.

Stripe anger även att verksamheter som uppmuntrar eller befrämjar våld baserat på till exempel etnisk, religiös eller sexuell grund inte heller är tillåtna att använda deras tjänster.

Samtidigt har Stripe tidigare uppmärksammats för att möjliggöra försäljning kopplad till extremism. Oftast lämnas sådan kritik obesvarad och utan åtgärd. Men 2021, efter stormningen av Kapitolium  i Washington DC, så rapporterade flera medier om att Stripe stoppade alla kanaler för insamling till Donald Trumps kampanj. Företaget kommenterade dock inte heller då åtgärden utåt och uppgiften kom från en anonym källa till AP.

Foto: Tyler Merbler/Flickr

Amerikansk demokrati under attack

Ett år efter Kapitolium - Republikaner utmanar demokratin.

Även Shopify vidtog tid tidpunkten åtgärder och tog bort alla Donald Trumps kampanjvaror och uppgav att dessa webbsidor bröt mot företagets policy mot säljare som främjar våld.

Exakt vem som ligger bakom en tjänst en nätbutik använder sig av och om den i sin tur bygger på en egen lösning eller Stripe är inte alltid tydligt. Midgård har i sitt gränssnitt dolt vilket bolag de använder sig av för kortbetalning.

Men i hemsidans kodning finns ledtrådar som leder till danska Epay -Payment Solutions, som erbjuder egenutvecklade betalningsmoduler som understödjer kortbetalningar, Paypal och andra aktörer som till exempel Google och Apple. Några riktlinjer och policydokument om vilka typer av verksamheter en kund får bedriva har inte lagts ut på bolagets hemsida.

Expo har sökt både Epay och Stripe med frågor om hur de förhåller sig till kunder som säljer nazistiska och våldsbejakande produkter med hjälp av deras betallösningar. Bolagen har inte återkommit.