Musik, kläder, filmer, träningsprylar, flaggor, affischer, tidningar, böcker, klistermärken, nyckelringar, muggar och mycket annat. För den som vill konsumera nazistiska produkter finns det ett stort utbud att välja mellan och en uppsjö nätbutiker att köpa dem i.

I flera decennier har den svenska rasideologiska miljön finansierat en betydande del av sin aktivism genom försäljning av diverse produkter. Det är en del av den nazistiska rörelsen och en affärsverksamhet som har en lång historia.

Det var i slutet av 1970-talet som den så kallade vit makt-musiken växte fram i England. Det var en verksamhet som skedde långt från den etablerade musikindustrins påverkan och resurser.

Undergroundfenomenet fångades snabbt upp av svenska högerextremister. Sverigedemokraternas föregångare, kampanjorganisationen Bevara Sverige svenskt, var en pionjär inom området med kassettband som såldes under benämningen ”Musik för patrioter”.

Artikeln är hämtad ur tidskriften Expo #2-2024

Hotet från ytterhögern är både mångfacetterat och globalt – det sker på nätet, på gatorna och i parlamenten. Och det går att tjäna pengar på. Det synliggör vi i numret. Utöver granskningen av vit makt-butiker tittar vi bland annat på det politiska läget i Indien, högerextremism i Israel och träffar Carl Johan De Geer.

👀 Läs mer om numret här.

🗞 Prenumerera på tidskriften här.

Från mitten av 1980-talet började det även anordnas vit makt-konserter i Sverige. Men det är först i början av 1990-talet och de efterföljande åren som försäljningen kring musiken tog fart. Då startas det såväl skivbolag, tidningar som postorderverksamhet.

1999 ger Brottsförebyggande rådet ut rapporten ”Vit makt-musik – en växande industri”. I den slås det fast att de svenska aktörerna är marknadsledande. Säpo konstaterar samtidigt att Sverige, tillsammans med USA och Storbritannien, har en särställning ”inom den mångmiljonindustri som säljer och producerar vit makt-musik”.

Under 2000-talet expanderar verksamheten och i stort sett alla lite större organisationer inom den rasideologiska miljön började ha en egen försäljning.

Samtidigt har musikutbudet, i takt med att strömmad musik alltmer tagit över, successivt fått stå tillbaka för annat innehåll – även om några aktörer fortsatt har CD-försäljningen som sin primära produkt.

I takt med det har även vit makt-musikens roll för den rasideologiska miljön förändrats – tidigare var den en av de viktigaste kanalerna för att locka unga till rörelsen. Som en följd av det har den högerextrema affärsverksamheten hamnat i lite av en medieskugga och ansvariga myndigheter följer inte längre den nazistiska marknaden på samma sätt.

Samtidigt fortsätter verksamheten oförtrutet.

Det rör sig om hundratals böcker, som Adolf Hitlers ”Min kamp” och titlar där Förintelsen förnekas och våldsförhärligande budskap sprids.

De rasideologiska aktörer som i dag är aktiva på den svenska marknaden uppvisar en stor bredd när det kommer till vad de säljer, i vilken omfattning det sker och hur försäljningen praktiskt går till.

Expos granskning visar att det rör sig om allt från aktiebolag till enmansprojekt. Försäljningen sker i somliga fall helt öppet, i andra fall bedrivs den via krypterade appar eller slutna facebookgrupper.

Expo har identifierat tretton ”butiker” som är aktiva i dag och som är en del av den svenska rasideologiska miljön och tittat närmare på vilka personerna bakom är.

 Vilka är hatets entreprenörer?

Den i dag till utbud största och äldsta butiken för försäljning av nazistiska produkter är Midgård med postorderverksamhet som drivs via en hemsida.

Även om den svenska marknaden är viktigast så återfinns kundkretsen i ett stort antal länder. Midgård har även utbyte med aktörer utanför Sverige och saluför deras produkter.

Butiken har funnits i 30 år och de drivande beskriver själva den som en av världens största ”shoppar för alternativa”, med närmare 3 000 artiklar.

På deras hemsida beskrivs Midgård som ”politiskt obunden”, men det påpekas samtidigt att de gärna ger support till folk och organisationer som kämpar för de ”vitas sak”.

Mellan 1994 och 2000 drevs försäljningen via en fysisk butik på Hisingen i Göteborg. 1998 utökades verksamheten då Midgård Records startade med egen skivutgivning. Samma år startade de även sin postorderverksamhet.

År 2000 stängde den fysiska butiken och verksamheten har efter det endast skett via postorder.

Midgård är en av världens största återförsäljare av vit makt-musik.

Samtidigt utökades sortimentet när ägaren köpte upp stora delar av lagret från några av 1990-talets största vit makt-aktörer, Nordland och Svea Musik.

Det är vit makt-musiken som står i fokus på Midgård, med såväl CD- som vinylskivor samt till exempel bandtröjor.

Utöver musikprodukter har de även ett stort utbud av högerextrem litteratur, skrifter och tidningar. Det rör sig om hundratals böcker, som Adolf Hitlers ”Min kamp” och titlar där Förintelsen förnekas och våldsförhärligande budskap sprids.

Fram till 2012 drevs verksamheten av Per Anders ”Pajen” Johansson som då sålde verksamheten vidare. Anledningen uppgavs vara minskad försäljning på grund av illegal nedladdning.

Ägare till Midgård är sedan dess Ringhorne AB med säte i Alingsås. Bolaget omsatte 2023 över 2,2 miljoner på sin näthandel — vilket kan jämföras med 2018 då det omsatte 820 000 kr.

Vilka som ingår i Ringhorne AB:s styrelse har skiftat genom åren. I dag är det två personer, Martin Flennfors och Martin Engelin — båda med ett mångårigt engagemang inom naziströrelsen bakom sig.

Det är inte bara Midgård som har lång erfarenhet av att kommersialisera extremhögern.

En av den svenska extremhögerns mest framträdande entreprenörer är Daniel Friberg. Han har sedan 1990-talet varit drivande när det kommer till att starta tidningar, förlagsverksamhet och diverse webbportaler. Han är även en internationell centralgestalt när det kommer till idéproduktion och organisationsbyggande kopplat till den så kallade identitära miljön och alt-right-rörelsen.

November 2009 registrerades Arktos Media Ltd i Storbritannien. I maj året därpå sjösattes bokförlaget Arktos offentligt.

En av de boktitlar som getts ut på Arktos.

Aktiebolagets verksamhet har skötts från såväl Indien som Ungern. I bolagets senaste redovisning anges att det har tre anställda. Drivande bakom Arktos sedan starten är Daniel Friberg.

Förlaget har sedan dess gett ut flera hundra titlar på engelska och ses som en av de viktigaste aktörerna i Europa för att sprida nyfascismens idéer. Bland annat har de uppmärksammats för att vara först med att ge ut den ryska ideologen Alexander Dugin på engelska.

Enligt bolagets ekonomiska redovisning var tillgångarna under 2023 närmare 523 000 kronor, en minskning och ungefär 80 procent av vad det hade föregående år. Omsättning, vinst eller förlust redovisas inte.

Ett annat förlag som gett ut många titlar är Logik förlag. Det startade ursprungligen 2005 av Björn Björkqvist som då var en av de drivande bakom Nationalsocialistisk front, NSF. Förlaget fortsatte sedan att vara nära nazistpartiets efterföljare, Svenskarnas parti, SvP.

2012 togs ägarskapet över av TRSE Media AB.

Efter att SvP 2015 gick i graven så knöts förslagsverksamheten och TRSE Media AB först till det paneuropeiska partiet Alliance for Peace and Freedom för att efter det hamna under rasideologiska Det fria Sveriges verksamhetsflagg, där det är i dag.

2022 omsatte bolaget 868 000 kronor, en tydlig minskning jämfört med toppåret 2019 då det omsatta drygt 1,2 miljoner. I den senaste redovisningen anges att de har en person som är anställd.

I skrivande stund har Logik 152 boktitlar i sitt förlag. Det flesta är på svenska. Det handlar om utgivningar av profiler inom den svenska högerextrema miljön men även internationellt uppmärksammade aktörer som till exempel amerikanerna Kevin MacDonald och David Duke, som båda i decennier varit centralgestalter för vit makt-miljön när det kommer till att sprida antijudiska idéer. Även Turners dagböcker, som skrevs av William Pierce och som fått stå som inspirationskälla vid såväl hatbrott som flera terrorattacker, har getts ut av förlaget i svensk översättning.

I TRSE Media AB:s styrelse återfinns tre personer som samtliga är knutna till DFS. Två av dem, Dan Eriksson och Magnus Söderman, är Det fria Sveriges mest drivna och framträdande företrädare. Båda har under decennier tillhört den svenska rasideologiska miljön.

Innan DFS och mediesatsningen Svegot var båda aktiva i SvP. Innan dess var Söderman en central ideolog i nazistiska Nordiska motståndsrörelsen.

Även den tredje personen, Michael Jay, som står angiven som vd för bolaget är en del av DFS verksamhet där han frekvent förekommer i deras poddsändningar. Han har även gett ut en bok på det egna förlaget.

Utöver förlaget så har Det fria Sverige även annan försäljning via föreningens hemsida. Där säljs produkter med DFS symbol, som ringar och pins, men även flygblad. Verksamheten drivs via den ideella föreningen SVEGOT-DFS, där Dan Eriksson är vd och Magnus Söderman och DFS-medlemmen Robin Holmgren är styrelseledamöter.

Entreprenörerna är oftast män ...

Expos granskning visar att den genomsnittlige personen som arbetar med att sälja rasism och nazism är en ostraffad man som är 38 år.

Expo har identifierat 19 personer i Sverige som är en del av försäljning med vit makt-produkter. Några av dem ingår i flera verksamheter, det gäller framför allt försäljning med koppling till Det fria Sverige.

Granskningen visar att det är en mansdominerad bransch. Av de 19 identifierade personerna är endast två kvinnor.

Såväl genomsnittsåldern som medianåldern är 38 år. Den yngsta personen är 25 år och den äldsta 52.

Av de 19 är sju dömda, vilket motsvarar 37 procent. Det handlar om bland annat misshandlar, våldsamt upplopp, skadegörelse, vapenbrott och hets mot folkgrupp. Ingen av dem är dömd för brott i relation till försäljningen.

Somliga av de som ingår i granskningen har en mer passiv och indirekt roll i själva försäljningen i form av att de är styrelseledamöter för en verksamhet som vid sidan av att bedriva butiksverksamhet även sysslar med annan form av verksamhet.

Då granskningen endast gäller den svenska miljön så har personer med annan nationalitet som sitter i Arktos styrelse utgått från sammanställningen.

Ytterligare ett bolag har täta personband till DFS. Det är Odalbonden som säljer kläder med högerextrema symboler och martyrer, men även smycken och andra accessoarer. Affärsverksamheten ägs av JWMS AB där bland annat Magnus Söderman ingår i styrelsen. Bolaget registrerades 2022 och det finns ännu inga uppgifter om omsättning.

Samtliga nämnda bolag är skrivna i Älgarås, där DFS har sitt så kallade Svenskarnas hus.

En person och högerextrem profil som står DFS nära är Marcus Follin, som är mer känd under namnet The Golden One. Follin har rönt uppmärksamhet genom att han lockar stora skaror följare på sociala medier där han bland annat lägger ut träningsvideor.

Hitlermask som säljs i en vit makt-butik.

Men även han bedriver egen försäljning där han säljer kläder, böcker, accessoarer och ”hälsoprodukter”. Verksamheten drivs via Legio Gloria AB, som startade 2017. Kontaktuppgifterna går direkt till Follin. Omsättningen för bolaget var 2023 drygt 4,2 miljoner.

Risken att få sitt kundregister hackat och offentliggjort utgör ett hot mot vit makt-bolagen.

Även den högerextrema och konspirationsteoretiska sammanslutningen som allmänt brukar kallas Nätverket bedriver egen affärsverksamhet. Via sin frontverksamhet på sajten Frihetsnytt erbjuds deras följare att köpa såväl böcker som kläder.

Det handlar bland annat om antimuslimska boktitlar författade av deras egen aktivist Arne Weinz och den tidigare sverigedemokratiska riksdags­ledamoten och klimatförnekaren Elsa Widdings bok Sunt förnuft om energi och klimat.

I butiken säljs även diverse ”hälsoprodukter” och vitaminer.

Butiken har ingen specifik ägare, men Frihetsnytt ägs av M4F AB som 2022 omsatte ungefär 1,1 miljoner. Hur stor andel av kapitalet som kan knytas till butiken går inte att se.

Nätverket har utåt ingen uttalad organisationsstruktur. Men internt så kretsar verksamheten kring en person som kallar sig ”Tobbe Larsson”. Han heter egentligen Tor Änglasjö, men är mer känd under sitt tidigare efternamn Paulsson.

Han har en lång politisk karriär bakom sig i såväl Sverigedemokraterna som senare dess utbrytarparti Nationaldemokraterna. Under många år byggde han upp Nätverkets verksamhet i det dolda, men har de senaste åren återigen klivit fram som en av rörelsens offentliga profiler.

Material från högerextrem webbshop.
Nazism från vaggan till graven.

I M4F AB är det dock andra personer som sitter i styrelsen, det rör sig dels om hans son Tor Richthoff Änglasjö, som är vd, och Frihetsnytts-profilen Victor Eriksson.

I styrelsen sitter även en veteran i den högerextrema mediesfären, Sanna Hill. Hon driver vid sidan av M4F AB flera bolag tillsammans med Várvra Suk, en duo som hållit ihop sedan deras tid i Nationaldemokraterna i början av 2000-talet. Det handlar om Svensk nätmedia AB och Exakt 24 AB.

Av de tretton vit makt-butiker som Expos kartläggning visar är aktiva i dag, så drivs flera av dem mer dolt. Men det finns även de som befinner sig i något slags mellanland mellan den mer öppna, registrerade affärsverksamheten och den dolda.

Ett sådant bolag är Asgard Brand som grundades 2020 och som saknar ett svenskt organisationsnummer. Samtidigt drivs verksamheten öppet via en webbshop som använder sig av betalningsplattformen Stripe.

Utöver webshopen har Asgard Brand även flera kanaler på den krypterade appen Telegram.

Bakom projektet står Patrick Assarsson, vilket inte framgår i shopens egen presentation.

Som i så många andra fall när det kommer till vit makt-försäljningen så är det en person med lång bakgrund inom den rasideologiska miljön. Han har bland annat varit aktiv i Svenskarnas parti och senare Svenska motståndsrörelsen, som Nordiska motståndsrörelsen hette först.

Patrick Assarsson är en av dem som dömdes för att ha medverkat i attacken i Kärrtorp 2013, då aktivister från Motståndsrörelsen attackerade en antirasistisk demonstration.

Verksamheten är internationell och Patrick Assarsson har utbyte med andra bolag i Europa. Även hans egen försäljning och kundkrets är internationell.

Propaganda mot hbtq-personer är vanligt i butikerna.

Asgard Brand står nära de så kallade aktivklubbarna med fokus på kampträning. Via klubbarnas Telegramkanaler delas Asgards Brands utbud. En del av försäljningen är således produkter som träningskläder och träningstillbehör.

Men delningarna är ömsesidiga och via sina Telegramkanaler delar Asgard Brand bland annat material från Gym XIV och uthängningsprojektet Vänsterkollen.

Bland de bolag som framför allt bedriver en försäljning som sker bakom stängda socala mediegrupper och Telegram återfinns flera butiker. En av dem är Trätälja Records, som säljer musik och t-shirts. Det första skivsläppet presenterades i slutet av 2022 och var en hyllningsskiva till Birger Furugård, svensk nazistledare under andra världskriget. Skivan säljs bland annat via Midgård.

Precis som Furugård hade så har Trätälja sin bas i Värmland. Verksamheten drivs av Fredrik Källstrand och Kristian Knutsson. Källstrand har ett mångårigt engagemang bakom sig där organisationer som Nordiska Motståndsrörelsen och mer Värmlandsbaserade White Boys Värmland passerat revy. Källstrand är i dag en av de drivande i den svenska avdelningen av den internationella nazistorganisationen Hammerskins, som har en lokal i Deje i Forshaga kommun.

Använder andras plattformar

Den öppna högerextrema försäljningen sker med hjälp av etablerade företags betalningslösningar. Den mer dolda använder sig av stora sociala medieplattfornas lösningar för att nå köpare.

En betydande del av försäljningen sker via plattformar som Facebook och Telegram. Medvetna om att de riskerar få sina grupper och sidor stängda då de ofta bryter mot företagens riktlinjer är det vanligt att det skapas sidor som speglar innehållet och som kan aktiveras vid en eventuell nedstängning.

Risken verkar dock inte vara så stor, flera av dem har legat ute en längre tid utan repressalier. Affärerna och betalningen för de små, mer dolda, butikerna sker via direktmeddelanden och Swish. De större öppna affärsverksamheterna använder sig i regel av etablerade och internationella betalningslösningar. Expos genomgång visar att det rör sig om bland annat Stripe, Shopifys betallösning ShopPay, Klarna och Swish.

En tjänst som internationellt uppmärksammats för att användas av högerextremister är Stripe. Efter attacken mot Kapitolium 2021 i USA så valde Stripe att stoppa tjänsten på sajter kopplade till Trumps valkampanj.

Facebook är en av de plattformar som används för försäljning av diverse vit makt-material, ofta med helt öppet nazistiska referenser och uttryck. De som ligger bakom grupperna är medvetna om att de ofta överträder vad så väl lagen som Facebook tillåter. För att möta upp risken att bli nedstängda har de ofta flera reservgrupper i gång.

Handskar med knogjärn, tandskydd och försvarssprej säljs i vissa av butikerna.

Den största i dag aktiva återförsäljarna av nazistiskt material på Facebook är ”Klibbor som upprör” med 12 600 medlemmar. Det är försäljning av klistermärken som sprider renodlad nazism, men även budskap som har mer raggarkulturella referenser. Själva uppger de att de ”skämtar om allt” och att de ”sticker ut hakan” med tillägget att de ”spyr åt allt som heter politiskt korrekthet".

Projektet samlar flera personer, bland annat Dennis Berndtsson som har en bakgrund i Nationalsocialistisk front.

2021 lanserades klädesmärket FasciNation, som dels säljs via Midgård men även genom en sluten facebookgrupp.

Bakom står Jocke Karlsson som sedan 1990-talet varit aktiv inom vit makt-musiken, bland annat som frontman och sångare i det nazistiska bandet Pluton Svea. Han är fortfarande musiker och ger ut skivor under olika projekt.

Men alla facebookgrupper är inte knutna till en aktör, vissa är mer öppet hållna marknadsplatser där den som släppts in i gruppen kan sälja till exempel privata samlingar.

En sådan är gruppen ”Rac, skin och Oi! köp och sälj”. Det handlar framför allt om produkter som är kopplade till vit makt-musik. Även personer som driver egna butiker är inne och saluför sina produkter där, till exempel Jocke Karlsson.

En annan som är aktiv i den gruppen är Johan Staaf. Han är en ledande aktivist i Nordiska motståndsrörelsen. Han är även personen bakom White united shop, även kallad ”Det pk-fria tryckeriet”. Försäljningen sker genom en sluten facebookgrupp och en kanal på Telegram.

Nordiska motståndsrörelsen har i dagsläget ingen egen butik – även om de drev sådana under många år. Den butik som de har nu, Greenpilled, anges vara vilande och är därmed inte en del av sammanställningen. Butiken lanserades hösten 2018 och ersatte då den tidigare så kallade Kampboden som NMR startade 2006.

I augusti 2023 meddelade Antifascistisk aktion att de hackat Greenpilled och kommit över deras kundregister. Samma dag gick NMR ut och informerade om läckan. Strax efteråt togs meddelandet bort och den som går in på Greenpilled möts istället av budskapet om att sajten är under uppbyggnad.

Risken att få sitt kundregister hackat och offentliggjort utgör ett hot mot vit makt-bolagen. Genom åren har det skett vid flera tillfällen och även till exempel Midgård har drabbats av det. Kunder som upplevt att de handlat under anonymitet har då fått sina namn och kontaktuppgifter röjda.

Ett annat hot är att deras produkter klassas som hets mot folkgrupp av rättsväsendet. Även om det sker så är det relativt ovanligt med tanke på det explicit nazistiska material som flera av butikerna säljer.

Runor i olika utföranden är ett vanligt tema.

Nya butiker kommer och gamla läggs ned. Men den vit makt-industri som växte fram under 1980- och 1990-talet är fortsatt vital och bidrar till såväl ekonomiskt tillskott i miljön som spridandet av hat och rasistisk propaganda

Här är butikerna Expo granskat

Arktos, Asgard Brand, Det fria Sverige butik, FasciNation, Frihetsnytt – butik, Klibbor som upprör, Logik, Midgård, Odalboden, Rac, skin och Oi! köp och sälj, Legio Gloria, Trätälja Record, White United/PK-fria tryckeriet