Du läser just nu gratis innehåll

Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.

Jesus var flykting, så därför ska kristna hjälpa människor på flykt. Så går det att tolka och förstå Bibeln. Men för Alternativ för Sverige, det högerextrema utmanarpartiet till SD, finns det ett annat sätt tolka Jesus öde.

Partiet satsade stort i förra riksdagsvalet med återvandring som profilfråga. Eller återvandring…? De vill kort sagt kasta ut så många invandrare som det bara går.

Nu försöker de få fart på sitt stukade parti genom att kandidera i kyrkovalet. Precis som SD för 20 år sedan hoppas de att valrörelsen ska bli en språngbräda till riksdagsvalet nästa år. Och då måste ju det där om återvandring klämmas in i kyrkopolitiken också. 


Jesus, menar partiets toppkandidat i valet till kyrkomötet, Axel W Karlsson, var förvisso flykting. Men han var också återvandrare. Jesus familj hade flytt från Kung Herodes påbud om att döda alla barn under två år. När kungen dog återvände familjen. Där, menar Axel W Karlsson i en av partiets valfilmer, finns ”en idealbild” som ska leda oss.

Flyktingarna ska återvända och det ska också vara kyrkans uppgift. Den flykting som knackar på för att få hjälp ska motas i dörren. Och om partiet får helt som de vill, skickas hen direkt till ”Återvandringsverket” för omedelbar utvisning. Allt i Jesu namn.

Alternativ för Sverige har uppenbarligen greppat efter halmstrån för att kunna ge sin valsatsning en teologisk touch. Så ska vi bara se det som ett billigt försök att kidnappa kristendomen för att vinna röster?

Inte om man ska tro de två teologerna Ulrich Schmiedel och Hannah Strömmen. I boken The Claim to Christianity undersöker de hur dagens ytterhöger gör anspråk på kristendomen i Storbritannien, Tyskland och Norge. Det kanske tydligaste spåret är hur påstått kristna värden, symboler och traditioner ställs mot islam. Deras poäng är att oavsett motiv – även om det kanske bara handlar om att paketera sin politik – så har en form av radikalnationalistisk teologi växt fram. Ytterhögern kidnappar inte kristendomen, de formar en alternativ tolkning.

Sverigedemokraternas kampanj inför kyrkovalet 2021. Löfven i papperskorg. Påstående om att kyrkan sprider islam.
Sverigedemokraternas kampanj inför Kyrkovalet 2021 har fokuserat på islam och socialdemokratin. Foto: Kollage/Sverigedemokraternas kampanjmaterial

Sverige brukar beskrivas som ett av världens mest sekulära länder. Och ytterhögerns väljarbas är bland de mest gudlösa av oss alla. Stödet för Sverigedemokraterna är lägre bland aktiva kristna är bland befolkningen i stort. 
Mer än hälften av partiets väljare säger sig inte tro på en gud (58 procent), det är bara bland Vänsterpartiets väljare som andelen är större.

Samtidigt tycker väljarna att det är viktigt att det ”inte råder någon tvekan om vi är ett kristet land och att det är kristendomen som är normen”. Bara Kristdemokraterna har en större andel väljare som håller med om det påståendet. Men de tror å andra sidan i betydligt större grad på Gud. För den svenska ytterhögern och deras väljare så handlar inte kristendom om tro, utan om värderingar och kultur.

Det är därför Alternativ för Sverige och SD pratar om att ”ta tillbaka kyrkan”. De vill att den ska vara en byggsten i deras nationalistiska projekt. En garant för det de uppfattar som svenskhet. En motsats till islam. En plats som stänger de papperslösa ute.

Det är bland annat detta som kyrkovalet på söndag kommer att handla om. Hur mycket kommer SD – och kanske Alternativ för Sverige – kunna flytta fram sina positioner? Och hur går det för de partier som de kan bygga allianser med?

Men den verkligt stora utmaningen kommer sedan. I alla fall om man ska tro Strömmen och Schmiedel. Ytterhögerns kliv in i kyrkopolitiken har tvingat dem att komma på saker som att Jesus ju egentligen lär oss att alla invandrare ska kastas ut. Om den sortens argumentation växer och byggs på blir det till slut en form av radikalnationalistisk teologi. Det behöver tas på allvar.

Daniel Poohl är vd på Stiftelsen Expo.