Under 2023 har Expo kartlagt ungas radikalisering inom gamingvärlden i två rapporter, Fulspel i spelrummet och När hatet kliver ut från spelplattformarna. Rapporterna ingår i ett projekt med stöd av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). 

Slutsatserna av kartläggningen är oroande. Den gamingvärld där en överväldigande del av Sveriges barn och unga spenderar mycket av sitt sociala liv riskerar bli en grogrund för våldsbejakande högerextremism. Och motåtgärderna är otillräckliga. 

Tio förslag

Det är hög tid för gamingindustri, politik, myndigheter och skola att agera. Den tredje och sista rapporten i projektet, Motdrag, ger tio åtgärdsförslag för en gamingvärld fri från högerextremism:

 

Åtgärdsförslag riktade till gamingindustrin:

  • Transparens med data
  • Ta in expertkunskap om högerextremism

  • Ta vara på förändringsviljan hos spelare och spelutvecklare

  • Normsättande arbete i spelen - och i spelföretagen

  • Försiktighet med gratisspel

Åtgärdsförslag riktade till politik, myndigheter och skola:

  • Ett samordnande råd för tryggare datorspelande

  • Utveckla myndigheternas arbete mot säkerhetshoten i gamingmiljön

  • Stärk resurserna till gamingkulturens civilsamhälle

  • Ett kunskapslyft inom gaming för pedagoger och tjänstepersoner

Åtgärdsförslag riktade till föräldrar och vårdnadshavare:

  • Engagemang i barnens digitala verklighet

Kör bort nazisterna från lekplatsen

Högerextremismen inom spelmiljöerna är ett säkerhetshot. Men det går att vända utvecklingen, om aktörerna går samman och bestämmer sig för att så här kan vi inte ha det. Det är dags att köra bort nazisterna från barn och ungas digitala lekplatser.

 

Här kan du läsa rapporten.