62-åring döms för nazistiska klistermärken på sin rullstol
62-årig med kopplingar till Nordisk motståndsrörelsen döms för att på sociala medier lagt ut en bild föreställande sin egen rullstol – pyntad med nazistiska klistermärken.
Publicerad: 2019-10-09, 11:33
Lästid: 2 minuter
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
På den ryska motsvarigheten till Facebook, VK, lade 62-årigen under 2018 ut bilder på sin rullstol som var utsmyckad med diverse nazistiska klistermärken. Han gjorde även andra inlägg med koppling till nazism och med antisemitiska budskap, något som Expo tidigare rapporterat om.
De senaste åren har mannen synts på Nordiska motståndsrörelsens demonstrationer.
Bakom polisanmälan stod de två ideella föreningarna Näthatsgranskaren och Juridikfronten.
Ångermanlands tingsrätt dömde mannen på måndagen för två fall av hets mot folkgrupp till villkorlig dom och dagsböter.

Fler dömda aktivister
På måndagen dömde även Falu tingsrätt en 18-åring för hets mot folkgrupp efter att han 2017 gjort en så kallad Hitlerhälsning vid en träff som Nordiska motståndsrörelsen, NMR, anordnat.
Händelsen skedde efter att nazistorganisationen hållit en förstamajdemonstration i Falun och Hitlerhälsningen fångades på bild av norsk tv som var på plats för att göra en dokumentär om organisationen.
18-åringen dömdes till dagsböter.
En 32-årig aktivist fick på tisdagen sin dom rörande hets mot folkgrupp fastställd av Hovrätten för övre Norrland. Påföljden på dagsböter ändrades inte.
32-åringen, som har en lång bakgrund inom NMR, döms för att ha lagt ut ett kollage med NMR-propaganda som, tillsammans med en bild på Adolf Hitler, anses vara hets mot folkgrupp.


