Du läser just nu gratis innehåll

Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.

Under de senaste åren har antalet radikalnationalistiska mediesajter exploderat. Poddar, nyhetssajter och tv-program ploppar upp en efter en.

Tanken är att kunna sprida en egen oemotsagd tolkning av verkligheten. Men frågan är om extremhögern behöver sina alternativa medier.

På Mail Online, världens största engelskspråkiga nyhetssajt, är budskapet detsamma som på vilken högerextrem nyhetssajt som helst.

I veckan skrev sajtens politiska kommentator Katie Hopkins en kolumn angående det uppmärksammade presidentvalet i Österrike. Framgångarna för FPÖ, Le Pen och Dansk Folkeparti är enligt Hopkins ett rimligt försvar av den nationella identiteten.

Samma sak är det med Trump. Och att varna för deras hätska retorik och rasistiska politik är bara lata försök av vänstern att smutskasta en fiende som är på väg att vinna.

Katie Hopkins slog igenom som deltagare i tv-serien The Apprentice och har sedan tagit sig vidare genom dokusåpor och en egen tv-show till att bli en av landets mest kontroversiella proffstyckare.

Hon har fått kritik för sitt förakt mot fattiga, menat att demenssjuka "blockerar" sjukhusbäddarna och blivit anklagad för att hålla pakistanska män kollektivt skyldiga för sexövergrepp.

Våren 2015 kallade hon flyktingar som tar sig över Medelhavet till Europa för kackerlackor.

Hon passar med andra ord perfekt för Daily Mail där hon nu uppenbarligen kommit ut som påhejare av Europas extremhöger.

Eller för att säga det med Hopkins egna ord: "Det sunda förnuftets resning."

Mail Online är en fristående nätversion av den konservativa dagstidningen Daily Mail. På 1930-talet drevs tidningen av Lord Rothermere (Harold Harmsworth) som var god vän med Adolf Hitler. År 1934 hyllade Rothermere den brittiske fascistledaren Oswald Mosleys för hans sunda förnuft.

Rothermere drog senare tillbaka sitt stöd till Mosleys svartskjortor och fram till han död 1940 ebbade tidningens nazivänliga linje ut.

Men retoriken fanns där. Talet om det sunda förnuftet. Så talades om fascismen då. Och så låter det också i dag.

Mail Online och Katie Hopkins är kanske extremfall. Det är tabloidpress och klickjournalistik när den är som värst. Och en proffstyckare som säljer genom att vara elak och fullständigt utan publicistiska hämningar.

Ändå är det ett tecken i tiden. Den mest genomkommersialiserade och populistiska delen av pressen hänger alltid på det som uppfattas eller kan hävdas vara det senaste ropet från folkdjupet.

Nu är det rasism och nationalism som säljer.

De kallar det sunt förnuft, men det är i grund och botten samma sak nu som det på var på 1930-talet. Ett bottenlöst förakt för den andre och ett svek mot de svaga.

Ämnen i artikeln