Du läser just nu gratis innehåll

Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.

"Det finns stora mentala skillnader mellan raserna. Då pratar vi inte bara om intelligens utan även om karaktär och personlighetsdrag. Inte bara individer är olika utan folk och raser beter sig och tänker olika." Det säger Svenska motståndsrörelsens ledare Klas Lund i organisationens podd.

Tidigare har Expo Idag kartlagt hur den högerextrema miljön börjat använda poddar som det nya sättet att sprida sin propaganda. För att nå ut med sina sändningar så brett som möjligt används ofta företagstjänsters verktyg och plattform.

Svenska motståndsrörelsens podd sänds genom SoundCloud. Företaget grundades av två svenskar varav den ena är VD för företaget. Företaget har sitt säte i Berlin. SoundCloud har en tydlig policy i vilken det framgår att det inte är tillåtet att sprida innehåll som är rasistiskt, etniskt eller kulturellt provocerande, eller som uppmanar till våld. Inte heller är det tillåtet med innehåll som uppviglar till hat på grund etnicitet, kön eller sexuell läggning.

Svenska motståndsrörelsen lägger även upp sina sändningar på Youtube. Även Youtube har en policy, den är dock mer luddig. Företaget uppger att det inte är tillåtet att begå hets mot folkgrupp, och skriver: "Tänk på att inte allt som är elakt eller förolämpande kan ses som hets mot folkgrupp. Om du är upprörd över innehåll som en person lägger upp kan du istället välja att blockera användaren." Om en användaren ändå upplever att ett innehåll utgör hets mot folkgrupp är det möjligt att rapportera det för "granskning".

Trots användarvillkoren sprider Svenska motståndsrörelsens propaganda via Youtube och SoundCloud om att "raskriget är det primära" och att andra världskriget var ett krig mellan den "ariska och judiska rasen" för att avgöra vilken "ras som skulle bli ledande".

"Man kan inte acceptera att ens land tas över av främlingar och att ens folk trängs undan och blandas ut och försvinner eller att man undviker strid när striden är nödvändig. Det är självklart att man står upp för sitt folk och sina egna rasintressen när det finns ett hot" påstår organisations ledare Klas Lund och drar sitt resonemang till sin spets: "Ibland krockar våra intressen med andra levande varelsers intressen. Då måste man göra det som är nödvändigt."

Den nazistiska podden Motgift, som leds av Magnus Söderman, Jonas De Geer och Dan Eriksson, samtliga med en bakgrund inom vit makt-miljön, använder SoundCloud för att nå ut med sina sändningar. Även på Motgift flödar judehat, rasbiologi, homofobi och våldsförhärligande retorik.

"Uppenbart så bedrivs ett krig på rasmässig och religiös grund mot Europa och de europeiska folken", sades i programmet i april i år.

Det talas även i Motgift om att olika etniciteter inte kan leva tillsammans:
"Det ligger liksom i själva grunden för den etniska nationalismen. Vi måste tillskansa oss ett eget territorium".

För de nazistiska poddarna är det viktigt att ta del av den plattform som stora företag erbjuder. På så sätt kan de enklare nå ut till en bredare publik. Vikten av att ingå i större företags utbud har beskrivits av Motgift. I februari 2014 stängdes podden av från Itunes. Både i podden och på dess hemsida beklagade sig programledarna över avstängningen:

"Nu behöver vi din hjälp! Över hälften av våra nedladdningar kom via iTunes, det betyder att många som inte är vana att besöka vår hemsida nu inte får tag på våra podcasts. ", skrev redaktionen på hemsidan den 19 februari 2014.

SoundCloud kommenterar inte Svenska motståndsrörelsen eller Motgift specifikt, utan skriver i ett mejl.

"SoundCloud har utarbetade användarvillkor som varje individ måste följa. Vi har ett särskilt "Trust & Safety" team som ansvarar för att ta hand om alla rapporter om misstänkt eller olagligt beteende på sajten, inklusive att ta bort innehåll som är i strid mot vårt användaravtal eller tillämplig lagstiftning."

Youtube som ägs av Google vill inte kommentera hur de ser på att Svenska motståndsrörelsen använder deras tjänster.

"Vi kommenterar inte enskilda klipp eller kanaler." skriver googles kommunikations och PR-chef Farshad Shadloo i ett mejl.

Ämnen i artikeln