Jazzfestival bjuder in antisemit
Umeå jazzfestival har bjudit in den antisemitiska författaren och musikern, Gilad Atzmon. Arrangörerna beskriver Atzmon bland annat som en ”framgångsrik och kontroversiell författare”.
Uppdaterad: 2018-01-31, 07:26
Publicerad: 2011-10-17, 15:22
Lästid: 3 minuter
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
Den svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) har i en debattartikel i Västerbottens Kuriren kritiserat arrangörerna för Umeås jazzfestival. SKMA skriver att de inte lägger sig i om någon bjuder in Atzmon i egenskap av musiker men tillägger:
"Däremot är arrangörens mycket förskönande beskrivning av Atzmon som en 'framgångsrik och kontroversiell författare' oacceptabel, och vi hoppas att det är ett misstag. Den som sprider rasistisk propaganda av vilket slag den än är är inte 'kontroversiell', utan en rasist."
Den konstnärlige ledaren på Umeås Jazzfestival, Lennart Strömbäck, säger till Expo.se att deras presentation av Atzmon bygger på promotionmaterial som de fått. Han säger att de inte värderat informationen. Trots det tycker han inte att det finns någon anledning att ändra presentationen.
– Vi behöver inte gå in i någon debatt med den här kommittén som scannar våra artister. Det måste vara andra fora som tar hand om sådan verksamhet, säger han.
Till Västerbottens Kuriren sa Lennart strömbäck att jazzfestivalen diskuterat att anordna ett seminarium där Atzmon skulle vara en av deltagarna. Men att Atzmons turnéplan förhindrade planerna.
– Vi tar oss rätten att spåna ämnen som är relevanta. Vi tänkte ställa oss frågan har jazzmusiken någon politisk ådra i sig idag? Det har funnits väldigt många som använt musiken som en tron för att föra fram till exempel politiska åsikter, säger han till Expo.se.
Är det okej att ha en antisemit på ett sådant seminarium?
- Det har jag svårt att ta ställning till. I så fall måste man visa att det är relevant för en jazzfestival. Det är inte någonting som jag tycker vi skulle jobba för att ordna, då går man för långt från vår verksamhet.
Lennart Strömbäck säger att han inte har någon kännedom om vad Atzmon skrivit eller sagt. Han uppger även att Umeås jazzfestival kommer att utvärdera Atzmons deltagande efter kritiken.
– Finns det skäl att tänka om, finns det skäl att arbeta på något annat sätt? Det händer då och då när man jobbar inom konstområdet att det bränner till. Det är väl så det är i ett demokratiskt samhälle. Vi jobbar inte i den sfären där vi tar ställning för det ena eller andra. Vi låter människor uttrycka sina konstnärliga visioner.
Gilead Atzmon är både musiker och författare. Han har ofta förfäktat antisemitiska konspirationsteorier bland annat påstår han att Hitler bedrev ett försvarskrig mot judarna. Om det antisemitiska falsariet Sions vise protokoll skrev han år 2003:
"Amerikanska judenheten gör varje diskussion om huruvida "Sions vises protokoll" är ett autentiskt dokument irrelevant. Amerikanska judar (i själva verket sionister) kontrollerar faktiskt världen".
Även om Förintelsen har Atzmon uttalat sig:
"65 år efter befrielsen av Auschwitz borde vi återta vår historia och ställa frågan varför? Varför hatades judarna? […] Vi bör också fråga oss vilken funktion lagstiftningen mot förintelseförnekande fyller. Vad är Förintelsereligionen till för att dölja?"