VAL2010: Polisanmäls för blogginlägg
Den sverigedemokratiske lokalpolitikern Per T K Wahlbergs rasistiska blogginlägg – som Expo tidigare har uppmärksammat – har polisanmälts. Anmälan gäller hets mot folkgrupp och kommer från en privatperson som anser att inlägget är nedsättande och starkt kränkande mot Afrikas folk.
Uppdaterad: 2018-01-31, 07:25
Publicerad: 2010-09-10, 11:56
Lästid: 1 minut
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
Det är nu JK som ska ta ställning till om åtal ska väckas för yttrandefrihetsbrott. Inlägget ger uttryck för rasbiologiska idéer men Wahlberg har sagt till Expo att han ser det som "en ironisk beskrivning av en situation".
Fram till han lade ut inlägget på sin blogg kandiderade Wahlberg för Sverigedemokraterna till kommunfullmäktige i Landskrona. Han har nu lämnat partiet.

