I sanktionens skugga: NMR ett år efter terrorklassningen
Nordiska motståndsrörelsen (NMR) har länge varit den dominerande nazistiska gruppen i Norden. Förra sommaren fattade det amerikanska utrikesdepartementet ett historiskt beslut och klassade NMR som en terrorgrupp. I veckans Studio Expo pratar vi om Expos nya rapport om hur terrorstämpeln förändrat NMR.
Publicerad: 2025-06-20, 05:30
Lästid: 1 minut
Expo har granskat vad terrorklassningen inneburit för NMR i den nya Expo Insikt-rapporten ”I sanktionens skugga”, som finns tillgänglig för prenumeranter på rapportserien Expo Insikt.
Hur har organisationens ekonomi och mobiliseringsförmåga påverkats? Har terrorklassningen lyckats slå ut organisationen, eller har de hittat nya vägar framåt?
Gäster i studion är Expos researchers och utbildare Jonathan Leman och Morgan Finnsiö.
Programledare: Erik Glaad



