Ny utredning om Breiviks psykiska hälsa
Anders Behring Breiviks psykiska hälsa ska utredas igen, meddelade Oslo tingsrätt i fredags. Två rättspsykiatriker har utsetts för att göra undersökningen.
Uppdaterad: 2018-01-31, 07:24
Publicerad: 2012-01-16, 13:59
Lästid: 1 minut
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
Oslo tingsrätt har nu meddelat att de tillsatt två psykiatriker, Angnar Aspaas och Terje Tørrisen, för att göra en ny utredning. Tingsrätten vill ha ytterligare en bedömning av Breivik för att få en "second opinion", rapporterar VG. Tingsrätten har även tagit hänsyn till att personalen på Ila-fängelset bedömt att Breivik inte är psykotisk, rapporterar Dagbladet.no.
Angnar Aspaas och Terje Tørrisen har tre månader på sig att sammanställa den nya rapporten. Rättegången mot Anders Behring Breivik väntas starta den 16 april.


