Kampanj mot invandring från ryskägda medier hjälpte extremhögern i italienska valet

Publicerad 2018-03-05 10:59

Ledaren för Lega, Matteo Salvini, har utropat sig till segrare i det italienska valet. Undersökning visar att främlingsfientliga partier fick draghjälp av ryskägda medier i valrörelsen. Foto: Niccolò Caranti

Ledaren för Lega, Matteo Salvini, har utropat sig till segrare i det italienska valet. Undersökning visar att främlingsfientliga partier fick draghjälp av ryskägda medier i valrörelsen.

Högerextrema Lega gjorde ett succéval i helgens italienska val. En analys av debatten på nätet visar att ryskägda medier spelade en avgörande roll i att piska upp hatet mot invandrare.

Matteo Salvini, högerextrema Legas ledare, har utropat seger för mitten-högerkoaliationen i det italienska valet. Detta samtidigt som populistiska Femstjärnerörelsen, som enligt prognosen fått störst stöd, öppnar upp för samtal med alla partier. Oavsett hur styret i slutänden utformas så står det klart att debatten inför valet har präglats av främlingsfientlighet och att migrationsfrågan helt har dominerat den politiska diskussionen. 

Enligt en sammanställning som Alto Data Analytic genomfört, och som den spanska dagstidningen El País rapporterar om, så har den ryska propagandamaskinen påverkat den allmänna debatten och opinionen. ”Nyheter” med en främlingsfientlig underton fick stor spridning på sociala medier och nätverk under valrörelsen. Alto Data Analytic kan också visa att ryskkontrollerade nyhetstjänsten Sputnik Italia har i det här sammanhanget haft stort inflytande i att polarisera debatten.

Alto Data Analytic har analyserat 1 055 744 inlägg från 98 191 sociala medier-användare. Det visade sig att ett nätverk av invandringsmotståndare har delat ”nyheter” från framför allt Sputnik. Syftet uppges vara ett frammana en falsk och negativ bild av Italien där migranter och flyktingar ses som orsak till arbetslöshet och inflation. En situation som i sin tur EU anses ha ett stort ansvar för. 

Slutsatsen Alto Data Analytics drar är att Sputnik Italia varit en mycket inflytelserik aktör när det kommer till att radikalisera den offentliga debatten om invandringskrisen. Av alla utländska medier som verkar i Italien var Sputnik den näst mest inflytelserika, efter den italienska versionen av The Huffington Post.

Den ryska propagandan följer samma mönster i Italien som setts tidigare i andra sammanhang: tvivelaktiga källor och experter samt sensationella rubriker som delades av tiotusentals konton med målet att göra innehållet viralt och förstärka det upplevda problemet. Storbritanniens parlament analyserar ryskt inflytande på EU-folkomröstningen. Den den spanska kongressen gör detsamma med hänsyn till krisen i Katalonien. I USA undersöks Rysslands roll i presidentvalet 2016.

Den italienska dataanalysen visade att 90 procent av de som delade Sputnik-innehåll var användare som samtidigt regelbundet sprider meddelanden mot invandring. Enligt Alto Data så är det en grupp som kopplar samman migration med osäkerhet, brottslighet och terrorism. Det förekommer även konspirationsteorier där migrationskrisen betraktas som en del av en större strategi för att destabilisera landet.

Källor: 

Ämnen

Facebookhärvan

Expos ideella reporter Morgan Finnsiö i Aftonbladet TV om Cambridge Analytica.