Du läser just nu gratis innehåll

Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.

I juni 2024 meddelade den amerikanska staten att den klassar Nordiska motståndsrörelsen, NMR, som en ”global terrororganisation”. Utöver terrorklassningen av organisationen angavs också tre av organisationens företrädare som ”globala terrorister”.

En konsekvens av beslutet är att det nu råder ett generellt förbud för amerikaner att göra affärer med de tre utpekade och med NMR som organisation. Den som bryter mot detta riskerar sanktioner.

Men trots terrorklassningen har Expo identifierat mer än ett tiotal konton kopplade till NMR på Facebook, Instagram och Youtube. I flera fall använde NMR kontona till att sälja varor eller samla in pengar. Granskningen visar även att betaltjänsterna Stripe och Donorbox används.

Här är fintech-bolagen som möjliggör vit makt-försäljning

Så kan högerextrema göra pengar på nazism och våldsbejakande produkter.

På Facebook och Instagram har Expo identifierat en klädbutik som ägs och drivs av en person som länge och öppet varit medlem i NMR. Sajten användes för att sälja skivor från ett nationalsocialistiskt black metal-band kopplat till NMR. Även ett NMR-konto som var aktivt på Youtube identifierades trots att det tidigare hade stängts av efter ”upprepade eller allvarliga överträdelser” av företagets policy för hatpropaganda.

Några av de företag som Expo tidigare har granskat som möjliggörare för NMR:s insamlingar och propagandaspridning har tagit bort konton kopplade till gruppen med hänvisning till brott mot användarvillkoren. Men Meta, företaget som äger Facebook och Instagram, har inte svarat på upprepade förfrågningar om att kommentera att NMR-aktivister säljer material på deras plattformar eller varför NMR fortfarande var aktivt där trots att gruppen fanns med på en läckt lista från Meta över förbjudna organisationer från 2021.

expo har identifierat flera sidor på Facebook som under NMR:s verksamheters officiella namn sprider organisationens propaganda och marknadsför kläder och andra varor. På Instagram har organisationen sedan april 2025 drivit ett konto med syftet att rekrytera ungdomar.

Både NMR och Nordfront, den nätsajt som är kopplad till NMR, finns med under kategorin ”hatgrupper” i den läckta versionen från 2021 av Facebooks lista över farliga individer och organisationer.

NMR använder sig av neobanken Revolut för donationer.

Efter terrorklassningen: NMR:s nya sätt att samla in pengar

Andra banker vill inte ha med nazisterna att göra.

Trots det fortsätter NMR-kopplad verksamhet att komma upp på Metas plattformar. Bellum – som betyder ”krig” på latin – drivs av en ledande NMR-medlem, tillika chefredaktören för Nordfront, Martin Saxlind. Sidan dök upp på Facebook i februari 2025. Efter registreringen publicerades flera annonser för t-shirts för män och kvinnor, träningsväskor, en flagga och en hoodie.

Den 26 mars 2025 delade Bellum-sidan ett inlägg till en Instagramprofil med texten ”Nu finns vi på instagram” tillsammans med två emojis – en flexad arm och ett leende ansikte med solglasögon. Båda länkade till en webbshop med samma namn. Där kunde användare hitta många liknande produkter som marknadsfördes i sociala medier, såsom shorts och hoodies samt artiklar om träningsupplägg och kampsport.

Webbshoppen Bellum visar upp sina produkter, men som ägare till domänen står under hösten 2025 Nordfront.

båda kontona har undvikit att dela explicit nazistisk symbolik, med ett undantag. I ett inlägg den 5 juni 2025 på Instagram publicerade webbshoppen en bild med flera av sina produkter, däribland en flagga, en träningsväska, t-shirt och boken Bemästra Livet. Boken, som skrevs 1940, har som författare pseudonymen Anton Holzner, som efter att ha lämnat sin prästbana tjänstgjorde som Sturmbannführer i Hitlers SS. Det svenska omslaget visar en man som lyfter armarna framför en svart sol – en solsymbol som är populär bland nynazister.

Bellum marknadsför sig som en ”patriotisk webshop” och har på sin webbplats inga uppgifter om koppling till NMR. Domänuppgifter visar dock att det är Nordfront som initialt äger domänen. Nordfront är också en av de få Facebook-sidor som webbshoppen valt att följa.

Martin saxlind, som driver Bellum, har länge varit medlem i NMR och är chefredaktör för Nordfront. Vid flera tillfällen har han uttalat sig i svenska och internationella medier som talesperson för organisationen. Sedan 2021 har han även lett en NMR-podcast med samma namn och samma logotyp. Ett X-konto som tycks tillhöra Saxlind länkar i sin biografi också till Bellums webbplats, och han har delat länkar till Bellum på sin personliga Facebook-sida.

På Bellums webbplats finns dessutom flera artiklar om träning och kampsport, samtliga signerade ”Martin”.

Bellum passar in i en bredare strategi som lanserades av NMR:s tidigare ledare Simon Lindberg i november 2021, med syfte att fokusera på funktioner som ska skapa en stabil inkomst för organisationen.

Martin Saxlind är chefredaktör på NMR-sajten Nordfront och driver även den ”patriotiska webbshoppen” Bellum. Foto: Expo

”Starkare ekonomiska muskler kan skapas genom mer aktiva webbshoppar, fler medlemskontrollerade företag, mer produktiva verksamheter av olika slag etc.” sade Lindberg.

expo identifierade också en privat grupp där NMR-aktivisten Johan Staaf, som driver webbutiken White United på Telegram och PK-fria tryckeriet på Facebook, sålde skivor till det NMR-kopplade bandet Nordic Storm. I ett inlägg den 20 september 2024 publicerade Staaf exempelvis en bild av flera skivor från Nordic Storm. Ett album från 2023 med titeln Mark of the Beast visar de fyra apokalyptiska ryttarna framställda som judar, kommunister, Nato och den amerikanska dollarn.

I ett inlägg den 22 juni 2025 förklarade Staaf att försäljningen skulle stödja NMR:s gatuaktivism, inklusive demonstrationer och trakasserier mot vänsteraktivister.

”När jag säljer saker för att stödja fånghjälpen är det för såna här saker. Om ni vill att vi ska fortsätta ’härja runt’ på gator och torg är det faktiskt ert ansvar att betala så vi kan fortsätta. Nu står åtta personer åtalade efter att ha stormat socialisternas första maj-firande förra året”, skrev Staaf.

Odysee stänger ned NMR

Efter Expos granskning.

expos granskning visar även att Bellum använt Donorbox för att hantera betalningar. Webbshoppen verkar tidigare ha använt Stripe för kreditkortsbetalningar. Ingen av tjänsterna är i dag tillgängliga på Bellums hemsida.

Flera betalbolag säger sig arbeta aktivt mot terrorfinansiering och sanktionsöverträdelser. I ett uttalande från 2023 om förebyggande av finansiell brottslighet uppgav Stripe att företaget ”genomför löpande granskningar av sina användare mot sanktionslistor som administreras av FN, USA, EU, Storbritannien, Kanada och andra tillämpliga jurisdiktioner”. Detta kan även omfatta individer som ”bedöms vara högrisk” på grund av kopplingar till ”person- eller partilista”. Det inkluderar grupper som förbjudits att bedriva affärsverksamhet av USA:s Office of Foreign Assets Control, en del av USA:s finansdepartement som hanterar sanktioner mot organisationer som klassats som terroristorganisationer i USA, eller av USA:s handelsdepartement.

Donorbox uppger på sin webbplats att de förbjuder insamlingar från grupper som ”deltar i, uppmuntrar, främjar eller hyllar olagligt våld”, inklusive på grund av ”ras, religion, funktionsnedsättning, kön, sexuell läggning, nationellt ursprung eller någon annan oföränderlig egenskap”.

Expo har kontaktat Stripe och Donorbox via mejl för en kommentar. Stripe avböjde att kommentera och Donorbox svarade inte.

expo har även identifierat fyra Youtube-konton kopplade till NMR, trots att gruppen tidigare bannlysts från plattformen. Bland dem två konton som användes för att direktsända podden Radio Nordfront. I ett uttalande uppgav en talesperson för Youtube att kanalerna togs bort för brott mot plattformens regler, som gäller allt innehåll, inklusive kommentarer och direktsändningar.

Efter Expos frågor: NMR förlorar ännu en insamlingstjänst

"Det är ett steg, men inte tillräckligt."

En kanal med namnet ”NR Direkt” startades i december 2021 och beskrev sig som en ”livestream för Nordisk Radio”. Fram till avstängningen i november verkade den inte ha några inspelade videor, och direktsändningarna sändes klockan 18.30 svensk tid varje söndag. Användare kunde prenumerera på notiser eller ansluta till en NMR-kopplad chatt på Telegram. Redigerade versioner av sändningarna laddades sedan upp på NMR:s alternativa plattform Peertube.

gäster i radio Nordfront och andra NMR-anknutna program som använt kontot för direktsändningar har spridit antisemitism, förintelseförnekelse och rasism. I vissa fall har programledare redigerat bort uttalanden som kunnat innebära juridiska risker. Efter en sändning den 15 december 2024 med den antisemitiske konspirationsteoretikern Leo ”Kinesen” Carmona (en av medlemmarna i rap-gruppen Kartellen) skrev Martin Saxlind på Telegram att de behövde ”lägga till viss censur i efterhand av juridiska skäl”.

En oredigerad version av programmet som Expo tagit del av visar hur Carmona kallade judar ”de värsta svinen och ett skadedjur i mänskligheten”. Han förnekade Förintelsen och hävdade att en autistisk statistiker han kände sagt att det är orimligt att tro att nazisterna kunde ha mördat sex miljoner judar. Han påstod också att judar manipulerar historieskrivningen före och efter andra världskriget. Han rekommenderade två dokumentärer, däribland QAnon-videon ”The Fall of the Cabal” och den antisemitiska filmen ”Europa the Last Battle”.

Mark Zuckerberg, vd för Meta, som trots sin märkning av NMR som hatgrupp tillåter NMR-kopplad verksamhet på sina plattformar. Foto: Anthony Quintano

Sedan Youtube tog bort ”NR Direkt” startade NMR en ny kanal för att fortsätta direktsända. Efter att Expo uppmärksammat Youtube på den i december togs även den bort.

Två andra konton togs bort – det ena namngivet efter podcasten Radio Nordfront och det andra med tal från organisationens konferens European Unity Conference 2024. Radio Nordfronts kanal verkar först ha stängts av för upprepade brott mot hatpolicyn omkring 2019, enligt arkiv på internet, men har alltså återkommit 2025 – trots terrorklassningen av NMR året innan.

I ett inlägg i november på Nordfront skyllde den nazistgruppen förlusten av ett Youtube-konto på ”judisk maktcensur”.

sociala medieföretag har tidigare använt USA:s terrorlistningar som vägledning för sin modereringsstrategi, delvis av rädsla för att bryta mot amerikanska lagar som förbjuder ”materiellt stöd” till terrorgrupper.

– Professionaliseringen av modereringen på sociala medier berodde till stor del på att man kände ett behov av att verkställa USA:s utrikesdepartements terrorlistningar”, säger Emerson Brooking, vid Atlantic Councils Digital Forensic Research Lab, till Expo.

Organisationer som Facebook – numera Meta – använde dessa listningar för att utforma sina egna policyer.

Via grupper på Facebook säljs nazistiska produkter där bland annat mördare hyllas.

Nazistiska mordhyllningar säljs via Facebook

På plattformen säljs nazism och våldsglorifierande budskap.

SDGT (Specially Designated Global Terrorists) är grupper eller individer som amerikanska myndigheter identifierat för inblandning i terroristverksamhet. Klassificeringen ger myndigheterna möjlighet att frysa tillgångar och blockera transaktioner.

Enligt Brooking är stora sociala medieföretag i dag i stort sett eniga om att det kan strida mot lagen om materiellt stöd att leverera tjänster till listade terrorister. Samtidigt noterade Stanfordprofessorn Evelyn Douek i en artikel i mars 2025 att det aldrig har prövats rättsligt om lagen faktiskt gäller för sociala medietjänster som används av terrorklassade organisationer.

Vad detta innebär för NMR är oklart. Flera plattformar hade redan före 2024 stängt av gruppen för brott mot användarvillkoren, bland annat hatpropaganda. Den särskilda terrorklassning som USA införde 2024 begränsar kraftigt gruppens möjligheter att bedriva affärer med amerikanska medborgare eller företag, men dess amerikanska anhängare riskerar inte samma stränga straff som vid stöd till organisationer som IS eller al-Qaida.

Samtidigt visar Expos granskning att terrorklassningen i praktiken inte automatiskt stänger dörren till globala plattformar. Trots sanktioner och formella förbud har NMR-kopplad verksamhet kunnat fortsätta samla in pengar, sälja varor och nå ut med propaganda – på samma amerikanska teknikplattformar som säger sig motverka just detta.

Rättelse (20260313): I en tidigare version av texten stod det felaktigt att Bellum aktivt uppgivit på sin sajt att man saknar koppling till NMR, rätt är att man inte redovisar kopplingen Nordfront och Nordiska motståndsrörelsen. Nordfront står heller inte längre synlig som ägare till domänen. 

Översättning: Erik Sidenbladh