Tesak-tumme
Uppdaterad: 2026-06-08, 10:19
Publicerad: 2026-04-13, 16:13
Tesak-tummen är en högerextrem gest som anspelar på den ryske nazisten Maksim ”Tesak” Martsinkevitj.
Den fungerar som en hyllning till Tesak som efter sin död 2020 fått ikonstatus bland unga högerextremister, men också som en subtil, kodad markör bland våldsorienterade högerextrema nätverk.
Särskilt vanlig är den bland nazistiska så kallade pedofiljägare, men gesten kan också förekomma i andra högerextrema sammanhang.

