Tonåringar dömda för hets mot folkgrupp
Två tonåringar som en fredagsnatt i maj i år drog runt på gatorna i Alingsås, skrek Sieg heil och gjorde hitlerhälsningar till vit makt-musik, döms till vård inom socialtjänsten för hets mot folkgrupp.
Uppdaterad: 2018-01-31, 07:23
Publicerad: 2006-10-28, 14:41
Lästid: 1 minut
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
- Är du med oss eller turkarna, frågade en av killarna en ung man med invandrarbakgrund under kvällen och försökte tvinga honom att göra hitlerhälsning med de övriga i nazistgänget.
Personal från fältgruppen mobila teamet i Alingsås kunde följa stora delar av händelseförloppet och försökte också övertyga gänget att sluta upp med hitlerhälsningarna, men gänget fortsatte.
Båda tonåringarna, en 15-åring och en 17-åring, döms också för var sitt fall av misshandel.
15-åringen åtalas samtidigt för skadegörelse eftersom han krossade en lampa i en gångtunnel under promenaden genom Alingsås.

