Sabbar internet demokratin?
Det demokratiska samtalet skulle lyftas till nya höjder med internets framfart – men hur blev det med det egentligen? Veckans Studio Expo om näthat och demokratins tillbakagång i takt med nätets framväxt.
Publicerad: 2025-10-31, 05:30
Lästid: 1 minut
Internet sågs länge som demokratins stora hopp. Alla skulle få höras, fakta flöda fritt och makten stå under lupp.
Men samma teknik som skulle garantera en öppen demokrati har också gett utrymme åt rörelser som vill underminera den. På nätet har den ytterhöger som tidigare stod vid sidan fått nya sätt att organisera sig, nå ut och påverka – för att i dag dominera stora delar av den politiska debatten.
Hur blev internet en grogrund för den ytterhöger som tidigare stod utanför? Vad händer med sanningen – och med tilliten – när algoritmer och anonymitet styr det offentliga samtalet? Och hur gick det till – och vad gör det egentligen med demokratin?
Gäster i stuidon är Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation vid Göteborgs universitet och Mathilda Åkerlund, postdoktor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Programledare: Erik Glaad



