![](https://expo.se/wp-content/uploads/expo_migration/0706PRVNMR02.jpg)
Halv förlust för NMR i varumärkestvist
Nordiska motståndsrörelsen får inte använda namnet Nordfront i sin marknadsföring. Detta efter ett beslut av Patent- och registreringsverket, PRV, förra torsdagen.
Uppdaterad: 2018-04-17, 14:21
Publicerad: 2017-07-06, 08:10
Lästid: 1 minut
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
På fredagseftermiddagen startar Nordiska motståndsrörelsens officiella aktiviteter under Almedalsveckan i Visby. Varumärket Nordfront, namnet på rörelsens sajt, kommer med stor sannolikhet att synas på flygblad, banderoller och annat liknande material.
Sedan en vecka tillbaka har dock NMR inte rätt att använda sitt varumärke för marknadsföring, detta efter att PRV agerat på en anmälan från det tyska logistikföretaget Nordfrost. Det tyska företaget anser att de båda varumärkena är för lika varandra bland annat visuellt, och PRV håller med.
Varumärken är indelade i två klasser, varor och tjänster, och NMR behåller sin rätt att sälja exempelvis kläder – bland annat fotbollströjor och dunjackor enligt tillståndet – under varumärket Nordfront.