När hatet kliver ut från spelplattformarna
På senare år har den våldsbejakande högerextremismen nästlat sig in i gamingmiljön. Spel och spelangränsande plattformar missbrukas för att sprida hatbudskap och radikalisera barn in i extremism. De regler och kontroller som finns har visat sig bristfälliga. Nu fördjupar Expo granskningen av detta säkerhetshot i en ny rapport.
Publicerad: 2023-11-08, 20:53
Lästid: 2 minuter
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
Expo har nyligen avslöjat den gemenskap av unga pojkar som planerat flera svenska skolattacker. Bland annat det planerade dåd i Göteborgsområdet som stoppades innan genomförandet, och där en 16-årig pojke under gårdagen dömdes för bland annat förberedelse till mord.
Ett av de samhällsproblem som avslöjandet aktualiserar är närvaron av högerextrema idéer och aktörer på gamingplattformarna. Plattformarna har spelat en viktig roll för att etablera och upprätthålla kontakt mellan personer som planerar och fascineras av skoldåd och även använts för att streama terrordåd.
Den andra rapporten i Expos projekt Fulspel beskriver konkreta metoder högerextremister använder för att missbruka gamingmiljöns infrastruktur för sina egna antidemokratiska syften. Dessutom analyseras faran mot samhället och mot individuella spelare.
– Datorspel är en viktig fritidssysselsättning och en social mötesplats för miljarder människor runt om i världen. När gamingplattformar spelar en nyckelroll i ungas radikaliseringsprocesser och används för att sprida terrorbudskap är det en angelägenhet för oss alla, menar rapportförfattaren Morgan Finnsiö.
Lyssna på Studio Expo:
Rapporten visar hur befintliga regler och kontroller visar sig bristfälliga, när högerextremister kränker och skrämmer andra spelare, normaliserar sin ideologi och rekryterar samt radikaliserar barn och unga. Mer forskning, fler insatser och strukturerad samverkan från både spelindustrin, civilsamhället och myndigheterna behövs för att säkra upp att gamingvärlden och de digitala gemenskaper som erbjuds där hålls rena från rasism, hat och terrorbudskap.
– Jag hoppas att rapporten kan bidra till ökad insikt och kunskap hos vuxna som jobbar med de barn och unga som riskerar dras in i dessa destruktiva sammanhang, säger Morgan Finnsiö.
Rapporten är den andra inom Expos projekt Fulspel, som genomförs med stöd av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
Projektet avslutas med en slutrapport som ger konkreta förslag till hur utvecklingen kan vändas. Rapporten presenteras vid ett seminarium den 5 december.
Läs rapporten i sin helhet här.
Peter Gustavsson är redaktör för projektet Fulspel.