De kallar sig blodsbröder. Ett nätverk av svenska pojkar och unga män som uppmanar och inspirerar varandra till nya, våldsamma dåd.

När Brenton Tarrant i mars 2019 gick in i Masjid al Noor-moskén i Christchurch i södra Nya Zeeland var han inte bara beväpnad med halvautomatiska gevär. Han hade också utrustat sig med extremhögerns senaste vapen – en kamera monterad på hjälmen som livestreamade massmordet. När en 15-åring från Eslöv drygt två år senare knivhugger en av sina lärare hösten 2021 livesände även han dådet från en mobiltelefon fäst på sin hjälm.

Tidigare under morgonen hade 15-åringen publicerat sitt manifest och bifogat länken till sin livestream i en rad olika högerextrema discordgrupper. Precis som terroristen på Nya Zeeland uppmanar förövaren från Eslöv andra att ta sin övertygelse utanför meme-aktivism, ironisk rasism och shitposting till verkligheten. Det skulle bara dröja ett halvår innan 15-åringens bästa vän, en 16-åring i Kristianstad, packar ner fyra knivar till skolan och attackerar en lärare och flera elever i ett klassrum på sin sin gymnasieskola.

Precis som andra internationellt kända massmördare, till exempel förövarna bakom attacken på Columbine High School, lämnade gärningsmännen bakom dåden i Eslöv och Kristianstad både manifest, selfies, dagboksanteckningar och videos efter sig. I 16-åringens hem i Kristianstad har han förberett ett prydligt paket till polisen, bland annat handskrivna lappar som refererar till ett högerextremt meme och manifest, lista över offer och en plan. På det viset skapades ett skoldådsrecept för andra att följa.

Expo har kartlagt de som på sociala medier inspirerar och utmanar andra att begå våldsdåd. På både öppna och slutna forum har vi hittat de pojkar som är dömda, eller misstänkta, för att ha genomfört eller planerat dödliga skolattacker och de som hyllar dem. Gemensamt har de att de ofta lider av psykisk ohälsa. Många har en NPF-diagnos, som ADHD eller autism, i kombination med ett intresse för skolskjutningar, vapen och våldsbejakande högerextremism.  De lever isolerade, men på nätet har man hittat en känsla av tillhörighet. Här upplevs man vara en del av en gemenskap som uppmuntrar och inspirerar istället för kritiserar. På så vis flyttas gränserna för det tänkbara.

Flera dömda och misstänkta gärningspersoner har kontakt i forum på nätet där de inspirerar och radikaliserar varandra till att begå våldsamma dåd.
I nätgemenskapen ingår unga killar som fantiserar och triggar varandra till att begå dåd. Många av de mest tongivande aktörerna är själva redan dömda och sätter andra intresserade av skoldåd i kontakt med varandra. På plattformar med liten insyn från vuxenvärlden och i slutna forum växer en ofta stark vänskap fram mellan pojkarna och här finns flera individer i riskzonen att begå dåd som fortfarande inte är identifierade av polisen. Illustration

Gemenskap på sociala medier

På Tiktok och Youtube postas edits – glorifierande bilder från dåd, citat från manifest och skärmdumpar från förundersökningar som klipps ihop till snabba videoklipp med musik och ljudeffekter. I förhör med polis så beskriver en av de dömda pojkarna klippen som propagandafilmer som uppmanar till våld.

Det är få konton som sprider den här typen av glorifierat högerextremt våld och även om följarskaran är liten är den desto mer aktiv.
I kommentarsfälten hittar vi flera konton som drivs av unga pojkar som identifierar sig med andra i utanförskap och som själva vill sända ett budskap. Här hittar vi bland annat en 18-åring som dömdes för att ha långtgående planer på att utföra en skolmassaker i Stockholmsområdet under våren 2022 och som fortfarande har skyddstillsyn.  

Ett annat av de konton som regelbundet kommenterar, och som dessutom har kontakt med flera dömda pojkar, postar i början på september en video där han gör sig i ordning för skolan genom att packa ner en stor mängd vapen i en militärfärgad väska. Hans användarnamn anspelar på accelerationism, en mycket våldsam högerextrem idéströmning.

En tonårskille packar sin skolväska, med förutom dator och pennor även vapen. I forum på nätet samlas unga med fascination för skoldåd och de radikaliserar varandra.
En tonårskille packar sin skolväska, med förutom dator och pennor även vapen. Filmen delas i de forum på nätet där unga med fascination för skoldåd samlas. Och de radikaliserar varandra. Foto: Skärmdump/Expo

Svenska skoldåd recenseras på spelforum

På Discord, Telegram och forumsidor skapade för att hylla skoldåd går användarna tillsammans igenom tidigare våldsdåd, både svenska och internationella. Attackerna rättfärdigas och forumens unga pojkar uttrycker beundran, tipsar varandra om var man kan köpa samma kläder eller skaffa samma frisyr som en uppmärksammad gärningsman. De hjälper också varandra med recept på kraftfulla bomber. Här postas också grafiska bilder på offer från masskjutningar och skoldåd. Skolattentat, helst med många offer, ses som ett sätt att göra avtryck i en värld som upplevs orättvis. Våld och mord rättfärdigas med rasistiska och nazistiska argument och konspirationsteorier.

På Steam, en spelangränsande plattform, har flera av de dömda egna profilsidor där de öppet hyllas och recenseras av andra. Syftet med funktionen är att kunna reagera på användarens prestationer i dataspel, men de personer som blivit kända för skoldåd får uppmärksamhet för vad de gjort i den fysiska världen.

Läs Expos rapport om högerextremism i gamingvärlden: Fulspel i spelrummet

Flera månader innan 15-åringen i Eslöv begick sin attack jämför en användare honom med terroristen i Christchurch. Någon annan recenserar det genomförda skoldådet med kommentaren: ”W mans L teacher!!!”, vilket betyder vinst för mänskligheten, förlust för läraren, och syftar på den lärare som knivhöggs i dådet.

Samma dag som 16-åringen gör sin attack i Kristianstad fylls även hans profilsida på Steam av liknande inlägg. Flera användare, många som är vänner till honom, ger honom minuspoäng för att vara dålig på att använda kniv, och inte lyckats döda någon. En användare, även han en svensk kille, skriver ”-rep K/D=0”, rep står för reputation, rykte på svenska, och K/D står för Kill/Death. Kritiken, som är tänkt att användas för att jämföra spelares bedrifter i spel, anspelar på att 16-åringen varken lyckades döda eller dö själv i sitt dåd.
 
En användare på Steam, en ung kille från Östersund, skriver flera gånger till både gärningsmannen bakom Eslöv- och Kristianstad-dåden. På användarens profilsida möts man av en animerad bild på en transkvinna som skjuts i huvudet, blodet pumpar ut över skärmen. Han beskriver sig själv som ”striker”, anfallare, och hans vänner liknar honom vid flera välkända nazistiskt motiverade massmördare.
Ett annat konto, som även han har kontakt med både gärningsmannen från Eslöv och Kristianstad, har laddat upp flera hotfulla illustrationer. Bland annat en bild på en man som sitter på ett tak med laddat gevär, under illustrationen står det ”I love a parade”.

Gärningspersonerna bakom svenska skoldåd får omdömen av andra spelare på de spelangränsande plattformar där de kommunicerar.
Gärningspersonen bakom skoldådet i Kristianstad får omdömen av vänner och andra spelare på den spelangränsande plattform där de kommunicerar med varandra. Flera ger minuspoäng för att ingen dog i dådet. Foto: Skärmdump/Expo

Aktiv inifrån Sis-hem 

Trots att flera av gärningsmännen dömts till sluten ungdomsvård fortsätter de vara aktiva på forum som glorifierar vapen, skolskjutningar och ideologiskt motiverad våld.

Efter attacken i Eslöv bedömde polisen att den 15-årige gärningsmannen var en ideologiskt motiverad våldsbejakande extremist, trots det fick han av Sis-hemmet han placerades på fri tillgång till internet. 15-åringen byter användarnamn, lägger till ”Jail” framför sitt vanliga, och fortsätter vara en huvudaktör i den nätgemenskap som glorifierar skolskjutningar, massmördare och rasistiska terrordåd. Tillsammans med hans 16-åriga vän som begick ett dåd i Kristianstad och en 18-åring som 2022 dömdes för planering av ett skoldåd i Stockholmsområdet hjälper de andra unga att planera nya attacker.

Men enligt uppgift till Expo kom också åtminstone två avgörande tips för att polisen skulle få upp ögonen för den nu misstänkta 15-åringen i Göteborgsområdet från användare i just de här forumen, det ena från den 18-åring som förra året dömdes för att ha planerat ett skoldåd i Stockholm men även från den 16-åring som dömdes för dådet i Kristianstad.  

Läs mer: ”Det är liksom ett toxic community”

I ett beslut från förvaltningsrätten hittar vi en 14-årig pojke från Skåne placerad på LVU-hem på grund av både en missbruksproblematik och pojkens radikalisering och fascination för våld.  Under 2022 misstänks han för förberedelse till mord, efter att ha planerat en dödlig skolskjutning under tiden han var placerad på ett särskilt hem inom ramen för LVU. I samband med misstankarna tog polisen också knivar i beslag.

14-åringen i Skåne har under tiden för LVU-placeringen också blivit nära vän med den dömda 18-åringen i Stockholmsområdet. Vänskapen har vuxit fram på nätet.
– Vi är blodsbröder, skriver 18-åringen till 14-åringen i en chatt.

Uttrycket blodsbröder använder de frekvent för att beskriva sin vänskap, något 18-åringen även kallar andra som begått skoldåd. Samtidigt uppmuntrar de varandra, inte bara att begå våldsbrott, utan också att sprida hyllningsvideor om dem efteråt. 18-åringen gör ett klipp som han skickar till 14-åringen. De pratar om hur de ska sprida edits på sig själva efter att de begått egna skoldåd.

15-åringen som är misstänkt för att ha planerat ett skoldåd i Göteborgsområdet får råd om vilket datum han ska välja av en 18-åring som dömts till skyddstillsyn för att ha planerat en skolattack.
15-åringen som är misstänkt för att ha planerat ett skoldåd i Göteborgsområdet får råd om vilket datum han ska välja av den 18-åring han lärt känna som själv dömts till skyddstillsyn för att ha planerat en skolattack. I förundersökningen syns de unga killarnas kommunikation och teckningar som hittats av polisen visar på 15-åringens högerextrema världsbild. Foto: Polisen/Kollage

”I'm back”

Det finns möjligheter för Sis-hem, där flera av de dömda och misstänkta sitter placerade, att begränsa tillgången till internet. Det är en tvångsåtgärd som kan användas när tillgång till nätet anses vara till skada för dem själva eller någon annan. Besluten blir inte offentlig handling men en handfull av dem har överklagats. På det sättet kan vi se att 16-åringen som begick dådet i Kristianstad och avtjänar sitt straff på ett Sis-boende vid minst två tillfällen fått restriktioner. Det första redan i oktober 2022, bara en månad efter att han kommit till boendet.

I början av 2023 är han tillbaka online. På plattformen Steam postar han: ”Oi mates. I'm back. :)”. Här får han svar och beröm från flera personer som själva är dömda eller varit misstänkta för att ha planerat eller genomfört liknande våldsbrott.

I april 2023 tar Statens institutionsstyrelse återigen beslutet att begränsa hans tillgång till internet, denna gång för att polisen inlett en förundersökning efter att 16-åringen ska ha varit hotfull på sociala medier och dessutom använt nätet för att få kontakt med olämpliga personer.
”För att säkerställa att inte NN är till fara för någon annan fattas beslut om elektronisk kommunikationsbegränsning”, skriver man i beslutet.   

Internetbegränsning ses över

Sedan 2018 har unga som dömts till sluten ungdomsvård kunnat ringa, chatta och använda internet utan övervakning. Personal har inte haft rätt att kontrollera vad de unga gjort på nätet eller vilka de har haft kontakt med, något som personal inom Statens institutionsstyrelse själva larmat om. Även om det finns en möjlighet att begränsa rätten till elektronisk kommunikation, sker det bara 14 dagar åt gången, en åtgärd som dessutom ska användas restriktivt. I juni presenterade regeringen ett förslag om att ungdomar på Sis-hem ska få kraftigt begränsad tillgång till mobiltelefoner och internet, särskilt på de hem som har en högre säkerhetsklassning. Ett konkret lagförslag väntas komma under hösten, enligt socialdepartementet men det är oklart när det kan implementeras.

Inspirerar varandra trots sluten vård

Enligt den 15-åring som livestreamade när han beväpnade sig och gick in i en gymnasieksola i Eslöv och allvarligt knivhögg en lärare drevs han av ett hat mot judar, muslimer och homosexuella. Genom skolattacken ville han få uppmärksamhet och nå ut med sitt budskap. Enligt Expos kartläggning drivs 15-åringen fortfarande av samma ideologi och inifrån ett Sis-hem inspirerar han andra unga killar att begå nya dåd.

Statens institutionsstyrelse fick 2016 regeringens uppdrag att utveckla det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism inom ungdomsvården. I samband med det tog man fram ett stöd för samtal med unga, placerade på Sis-hem, om våldsbejakande extremism. Utöver det finns det varken etablerade metoder eller program för rehabilitering av personer med våldsbejakande ideologier.