SD-tjänsteman utestängs från partiet
Den tjänsteman på Sverigedemokraternas riksdagskansli med vit makt-kopplingar som Expo avslöjade har lämnat partiet. SD har dessutom beslutat att han inte får bli medlem igen, rapporterar Sveriges Radio.
Publicerad: 2021-10-28, 09:32
Lästid: 1 minut
Du läser just nu gratis innehåll
Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.
Expo avslöjade tidigare i oktober att en tjänsteman på Sverigedemokraternas riksdagskansli samtidigt var aktiv i den svenska vit makt-miljön. Tjänstemannen hade parallellt med riksdagsarbetet samröre med den rasideologiska föreningen Det fria Sverige. Han hade dessutom under en längre tid varit aktiv i ett projekt för att skapa lokala separatistiska ”svenska zoner”.
Efter Expos avslöjande meddelade SD att partiet inlett ett uteslutningsärende mot mannen och att han i väntan på den var avstängd från sitt arbete. Nu rapporterar Sveriges Radio att tjänstemannen lämnar partiet.
Enligt vad partiets presstjänst i mejl uppger till Sveriges Radio så har Sverigedemokraternas medlemsutskott även fattat beslut om en så kallad utestängning, vilket innebär att personen inte kan bli medlem igen, om inte partistyrelsen ger sitt godkännande.


