Du läser just nu gratis innehåll

Ditt stöd hjälper oss bekämpa rasism och främja demokrati genom granskning och kunskapsspridning.

Under 2023 har Expo kartlagt ungas radikalisering inom gamingvärlden i två rapporter, Fulspel i spelrummet och När hatet kliver ut från spelplattformarna. Rapporterna ingår i ett projekt med stöd av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). 

Slutsatserna av kartläggningen är oroande. Den gamingvärld där en överväldigande del av Sveriges barn och unga spenderar mycket av sitt sociala liv riskerar bli en grogrund för våldsbejakande högerextremism. Och motåtgärderna är otillräckliga. 

– Vi hade aldrig accepterat den formen av hat, hot och rekryteringsförsök till våldsbejakande grupper på en fysisk lekplats eller fritidsgård. Det är hög tid för gamingindustri, politik, myndigheter och skola att agera, säger Åsa Mitchell, researcher på Expo.

Åsa Mitchell har skrivit den tredje och sista rapporten i projektet, Motdrag, som ger tio åtgärdsförslag för en gamingvärld fri från högerextremism. 

Bland annat behöver spelföretagen vara mer transparenta med sina data om extremistisk närvaro, myndigheter behöver vara mer närvarande i gamingmiljön och pedagoger och tjänstepersoner behöver utbildas om hur gamingvärlden fungerar. Åtgärderna föreslås samordnas av ett råd med representation från spelindustri, myndigheter, civilsamhälle och forskning. 

I rapporten beskrivs också hur föräldrar och vårdnadshavare kan engagera sig i barnens digitala verklighet. Ju fler som är engagerade och nyfikna, desto större möjligheter finns för kunskaperna att spridas vidare och bidra till en ökad förståelse.

– Högerextremismen inom spelmiljöerna är ett säkerhetshot. Det går att vända utvecklingen, om aktörerna går samman och bestämmer sig för att så här kan vi inte ha det. Det är dags att köra bort nazisterna från barn och ungas digitala lekplatser, säger Åsa Mitchell.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet.

Peter Gustavsson är redaktör för projektet Fulspel.

Ämnen i artikeln